Zda mají zranění cestující nárok na finanční odškodnění, na to jsme se zeptali nezávislého finančního poradce, který se ve finanční sféře pohybuje šest let.

Jakým způsobem může probíhat odškodnění cestujících? Společnost Leo Express je pro tyto případy pojištěná, bude rozhodovat rozsah zranění pasažérů?
Odškodnění cestujících bude probíhat velice individuálně, ale obecně lze říci, že cestující má nárok na náhradu škody za újmu na zdraví, majetku a případné psychické újmy či jakékoliv jiné škody v přímé souvislosti s touto nehodou. Zraněným cestujícím vzniká na základě Občanského zákoníku, avšak odškodnění se bude řídit také obchodními podmínkami společnosti Leo Express, protože při koupi lístku zákazník souhlasí s obchodními podmínkami společnosti, a ty se řídí zákonem o přepravě osob. Poškozený cestující by si měl nechat nejprve škody vyčíslit, pokud se jedná o škody na zdraví, tak by měl mít lékařskou zprávu s rozsahem zranění. V případě, že se jedná o škody na majetku, tak je nutné mít v ruce příslušné doklady k majetku, či znalecký posudek. Na základě těch pak může cestující vyčíslit škodu a žádat náhradu újmy od společnosti Leo Express.

Jak dlouho může trvat, než se zranění dočkají odškodnění?
Tato doba bude záviset na tom, zda bude společnost Leo Express s vyčíslením škody souhlasit, a nechá ji vyplatit celou. V tomto případě se bude spor řešit mimosoudně a z hlediska času se jedná o měsíce. Pokud by se to ale nestalo a spor by se řešil soudně, může jít o roky.

Existuje pojištění, které by si mohl člověk sjednat, aby byl pro tyto případy „krytý“?
Ano existuje. Pokud by chtěl být klient krytý pro případ zranění, určitě by měl mít své vlastní životní pojištění, které by mu pokrylo jednak odškodnění za úraz, tak i připadnou pracovní neschopnost či trvalé následky úrazu nebo invaliditu. Pokud by chtěl být klient pojištěný pro případ sporů, je vhodné mít takzvané pojištění právní ochrany, kde si platí určitý limit na právnické služby právě pro případy, jako je tento, či jiné.