Těmito slovy nedávno varoval jeden z největších bankovních domů v zemi na činnost podvodníků s tím, že když si lidé nedají pozor, mohou přijít o peníze.

Spořitelna v tom není sama. Jak včera upozornily Česká bankovní asociace spolu s výrobcem antivirových programů ESET, české banky a jejich klienti v posledních týdnech čelí vlně podobných útoků, které byly vedeny pravděpodobně z Indie.

„Nejčastější podobou je podvodný, tzv. phishingový e-mail, který uživatele přivede na podvodnou stránku,“ říká Miroslav Dvořák ze společnosti ESET. Jak elektronická pošta, tak zmíněný web zpravidla zneužívají grafické prvky legitimní banky. To platí i pro falešnou webovou adresu, která se podobá té bankovní. Pokud se člověk nachytá, podvodníci získají přístupová hesla do jeho internetového bankovnictví a vybrakují mu účet.

Podle Dvořáka se podařilo všechny zachycené stránky zatím zneškodnit. Ale podobné útoky probíhají víceméně kontinuálně, takže nebezpečí tím neskončilo. Proto je nutné, aby lidé dodržovali základní pravidla bezpečnosti na internetové síti. Například si pravidelně měnili hesla.

Pozdní lítost

Ale právě v bezpečném pohybu na internetu mají podle průzkumu České bankovní asociace rezervy. A to i přesto, že se situace v porovnání  s loňskem mírně lepší. „Nejvíce mění chování lidé, kteří už v minulosti se zabezpečením internetového bankovnictví nebo sociálních sítí měli problémy a přišli kvůli tomu o peníze. Ale to už je pozdě,“ říká poradce Asociace Tomáš Hládek.

Bezpečnost v kybernetickém světě bere podle průzkumu vážně čtyřicet procent lidí, i když i ti mají nějaké rezervy. „Například by měli častěji měnit PIN u platebních karet nebo hesla na sociálních sítích,“ říká Jana Hamanová z agentury SC&C, která průzkum realizovala. Další zhruba třetina lidí se  o své bezpečí na internetu sice zajímá, ale mají nedostatečně zabezpečené mobily či počítače. Necelých třicet procent Čechů ho pak neřeší vůbec.

Problémy jsou například  v tom, že si sice většina lidí mění například základní přístupová hesla, která dostanou ke svému internetovému bankovnictví od finančních ústavů, ne vždy je to ovšem k lepšímu. „Spíše naopak, někteří použijí stejné heslo, které mají již u jiných účtů nebo které mají uložené v počítači,“ říká Hamanová.

A pokud už někdo vymyslí nové heslo, pak se často jedná o jednoduchou a snadno odhalitelnou kombinaci, například rok a místo narození. „Slovník obyčejného člověka se skládá maximálně z pětadvaceti tisíc slov, což je pro počítač snadné prolomit,“ dodává Hládek.

Na délce záleží

Nejdůležitějším znamením kvalitního hesla je podle odborníků samozřejmě kombinace znaků, malých a velkých písmen a číslic. Ale to není všechno.

„Důležitým parametrem je i jeho délka,  a proto pokud jako heslo zvolíme například větu  o čtyřech krátkých slovech, ideálně s kombinací malých a velkých písmen plus čísel, jedná se o velice kvalitní  a mimořádně silné heslo, které se uživatelům dobře pamatuje,“ radí Dvořák.

Důležité je také zabezpečit si počítač či mobil alespoň základním antivirovým programem. Pokud totiž někomu hackeři prolomí účet  a vyberou mu z něj peníze, může banka prošetřovat, za jakých podmínek se to stalo, a nemusí se od ní dočkat náhrady.