"Rostoucí zájem se bude nyní rapidně zvyšovat až do třetího prosincového týdne. Podle našich výzkumů nakupuje až 65 procent uživatelů internetu dárky v listopadu nebo v prosinci," sdělil ČTK Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz. Vyšší předvánoční tržby podle něj souvisejí s tím, že lidé na internetu kvůli snaze ušetřit peníze nakoupí více zboží. "Češi jsou ochotní vybrat dárek již v srpnu nebo v září, a pak na internetu sledovat jeho cenu a vyčkávat na nejpříhodnější okamžik koupě," podotkl Hodboď.

Co se nakupuje?

Podle průzkumu společnosti GfK Czech dárky letos na internetu plánuje nakoupit zhruba čtvrtina Čechů. V internetových obchodech chtějí lidé před Vánocemi pořídit hlavně knihy, hračky a oblečení. Loni Češi v internetových obchodech v předvánočním období nakupovali LCD televizory a fotorámečky, robotické vysavače, sjezdové lyže, holicí strojky nebo herní konzole. "Mezi dárky většinou převažuje drobnější zboží v cenové relaci do 2000 korun," podotkl Hodboď. K letošním vánočním hitům podle něj budou patřit přístroje na výrobu sodové vody, robotické vysavače, relaxační pobyty nebo adrenalinové zážitky.

Na nákupní galerii Aukro.cz lidé začali pořizovat vánoční dárky už v září. "Loni se nejlépe prodávalo dámské oblečení, parfémy, šperky, hračky, drobná elektronika a sportovní vybavení v ceně kolem 600 korun," řekla ČTK mluvčí Aukra.cz Lenka Hanušová. Obliba internetových obchodů v posledních letech v České republice rychle roste a Češi v nich utrácejí stále více peněz. Celkem Češi v roce 2009 podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratili v internetových obchodech rekordních 26 až 27 miliard korun, za rok 2008 odborníci očekávali tržby 22 miliard korun.