Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hluk z dopravy si každoročně vyžádá 50 000 životů

Brusel, Praha - Nová studie odhalila, že téměř polovina Evropanů je vystavena hluku zdopravy, který může poškodit jejich zdraví.

28.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Zámečník

Podle studie, kterou dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport&Envi­ronment (T&E), souvisí hluk ze silniční a železniční dopravy súmrtím 50tisíc Evropanů na infarkt a dalšími 200tisíci případy kardiovaskulárních onemocněníročně.

Výsledky studie přichází ve chvíli, kdy se ze strany Komise očekává zahájení řízení proti některým členským státům EU pro nesplnění povinností dle evropské směrnice ohluku.

Přitom sama Komise již několikrát odložila nově připravovanou směrnici otichých pneumatikách. Její návrh bude zřejmě předložen letos vlétě.

Nina Renshaw zT&E ktomu říká: „Tato studie ukazuje, že nedostatek právní regulace ve spojení sneustálým nárůstem dopravy a používání větších, silnějších a hlučnějších aut je pro obyvatele EU smrtící kombinace.“

Podle Světové zdravotnické organizace znamená hluk již nad 55decibelů vážné obtěžování a může nastartovat vznik řady onemocnění. Studie odhalila, že vEvropské unii žije vtak hlučném prostředí způsobeném silniční dopravou kolem 210milionů lidí. Přímé náklady pro společnost včetně nákladů na lékařskou péči jsou studií odhadovány na 40miliard EUR (přibližně 1bilion Kč)ročně.

VČeské republice je podle odhadů nadměrným hlukem postiženo zhru! ba půl milionu obyvatel. Podle nedávno zveřejněných hlukových map je téměř 300tisíc lidí rušeno ze spánku hlukem vyšším než 60decibelů. Podle Michala Bernarda zEkologického právního servisu, který analyzoval nedávno zveřejněné hlukové mapy je zřejmé, že boj shlukem bude třeba vést na všech frontách, od té místní až po Brusel. „Varování zdravotníků a ekonomů jsou jasná, situaci je třeba urychleně řešit, od rozhodnutí nechat auto doma a jet do práce hromadnou dopravou až po přijetí směrnice otichých pneumatikách. Náklady na protihluková opatření jsou rovněž mnohonásobně nižší než každoroční ekonomické ztráty vdůsledku nadměrné hlučnosti“, dodává Bernard.

Autor: Petr Tomíšek

28.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš po jasném vítězství ve volbách.
2 30

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
7 14

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

Místopředseda ANO Richard Brabec: Vznikne vláda s Babišem v čele

/ROZHOVOR/ Místopředseda ANO a vlády, ministr životního prostřední Richard Brabec má z volebního výsledku velkou radost a věří, že strany, které se dostaly do sněmovny, dají přednost funkční vládě před zmatky a nejistotou.

Komentář Stanislava Šulce: Kalouskův vysněný projekt by uspěl. Tedy možná

Necelý rok před volbami, které právě vrcholí, přišel šéf TOP 09 Miroslav Kalousek s projektem, v němž by se spojily takříkajíc demokratické strany stojící v politickém spektru ve středu a napravo. Mělo jít především o TOP 09, KDU-ČSL, hnutí STAN a také ODS. Tedy strany, jejichž preference se tehdy pohybovaly přinejlepším do 10 procent.

AKTUALIZOVÁNO

Bartoš vyloučil spolupráci s Babišem i tichou podporu jeho vlády

/VIDEO/ Předseda Pirátů Ivan Bartoš po sečtení volebních výsledků zopakoval, že jeho strana vyloučila vládní spolupráci s ANO i tichou podporu tohoto hnutí kvůli trestně stíhaným představitelům Andreji Babišovi a Jaroslavu Faltýnkovi. Za důvěryhodné naopak považuje politiky hnutí STAN. Ve třetině sčítání se výsledek Pirátů přiblížil deseti procentům.

Faltýnek chce nejdříve mluvit s ČSSD a lidovci

Druhý muž hnutí ANO Jaroslav Faltýnek chce hovořit se všemi subjekty, které překročily pětiprocentní hranici. "Je nutné zvolit předsednictvo  sněmovny, výbory, komise. Tam je třeba mluvit s každým. Při jednání o vládě je to jiné, podle mě je slušné nejdříve oslovit naše dosavadní koaliční partnery, tedy ČSSD a KDU-ČSL," řekl šéf klubu ANO.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení