Podle studie, kterou dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport&Envi­ronment (T&E), souvisí hluk ze silniční a železniční dopravy súmrtím 50tisíc Evropanů na infarkt a dalšími 200tisíci případy kardiovaskulárních onemocněníročně.

Výsledky studie přichází ve chvíli, kdy se ze strany Komise očekává zahájení řízení proti některým členským státům EU pro nesplnění povinností dle evropské směrnice ohluku.

Přitom sama Komise již několikrát odložila nově připravovanou směrnici otichých pneumatikách. Její návrh bude zřejmě předložen letos vlétě.

Nina Renshaw zT&E ktomu říká: „Tato studie ukazuje, že nedostatek právní regulace ve spojení sneustálým nárůstem dopravy a používání větších, silnějších a hlučnějších aut je pro obyvatele EU smrtící kombinace.“

Podle Světové zdravotnické organizace znamená hluk již nad 55decibelů vážné obtěžování a může nastartovat vznik řady onemocnění. Studie odhalila, že vEvropské unii žije vtak hlučném prostředí způsobeném silniční dopravou kolem 210milionů lidí. Přímé náklady pro společnost včetně nákladů na lékařskou péči jsou studií odhadovány na 40miliard EUR (přibližně 1bilion Kč)ročně.

VČeské republice je podle odhadů nadměrným hlukem postiženo zhru! ba půl milionu obyvatel. Podle nedávno zveřejněných hlukových map je téměř 300tisíc lidí rušeno ze spánku hlukem vyšším než 60decibelů. Podle Michala Bernarda zEkologického právního servisu, který analyzoval nedávno zveřejněné hlukové mapy je zřejmé, že boj shlukem bude třeba vést na všech frontách, od té místní až po Brusel. „Varování zdravotníků a ekonomů jsou jasná, situaci je třeba urychleně řešit, od rozhodnutí nechat auto doma a jet do práce hromadnou dopravou až po přijetí směrnice otichých pneumatikách. Náklady na protihluková opatření jsou rovněž mnohonásobně nižší než každoroční ekonomické ztráty vdůsledku nadměrné hlučnosti“, dodává Bernard.