"Výhled hoteliérů na zisky v letní hlavní turistické sezoně je mírně optimistický. V dlouhodobějším horizontu totiž stále pomalu stoupá průměrná tržba na jeden disponibilní pokoj. Ve druhém kvartále vzrostla na 798 korun (meziročně o 26 korun více), což značí, že se hotelům daří zvyšovat efektivitu služeb a optimalizovat náklady," uvedl Ondřej Špaček, specialista KPMG pro oblast cestovního ruchu a volnočasových aktivit.

Obsazenost českých hotelů se podle průzkumu meziročně zvýšila o dva procentní body na 64,3 procenta. Za nárůstem je podle Špačka hlavně úspěch hotelových zařízení v Praze, kde průměrná obsazenost činila 80 procent. Ostatní turisticky významné regiony s výjimkou Františkových lázní ve 2. čtvrtletí spíše stagnovaly. Propad v průměrné obsazenosti zaznamenali provozovatelé ubytovacích zařízení v Brně a v Karlových Varech.

Na rozdíl od cen ubytování a průměrné obsazenosti se v druhém čtvrtletí výrazně nezměnila délka pobytu hotelových hostů. Průměrná doba, na kterou se hosté v tuzemských hotelech ubytovávají, se proti loňskému druhému čtvrtletí snížila o setinu na 2,55 dne. Přitom ještě v roce 2010 dosahoval tento ukazatel 2,88 přenocování. V průměru delší pobyty tráví hosté v tradičních lázeňských destinacích. Nejdéle letos turisté setrvávali v Karlovarském kraji, kde strávili v průměru 5,65 dne.

Pro průzkum poskytlo informace přes 180 provozovatelů ubytování. KPMG toto šetření provádí pravidelně od roku 2009 a spolupracuje na něm s agenturou CzechTourism, Asociací hotelů a restaurací ČR, Českou golfovou federací, Vysokou školou ekonomickou v Praze a Katedrou sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.