Důvodem, proč se obrana rozhodla využít výjimku ze zákona a neoslovit jiného dodavatele, je podle E15 mimo jiné fakt, že houfnice jsou umístěny právě na tatrováckých podvozcích. Kopřivnická automobilka už navíc vylepšené houfnice představila pod označením M1M.

Kromě Tatry, která patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a Renému Materovi, by se na zakázce mohly podílet i jiné podniky českého obranného průmyslu. Podle E15 by se do projektu mohla zapojit společnost STV Group, která repasovala totožný typ houfnic pro polskou armádu, nebo státem vlastněná munička Explosia.

Lafeta posloužila T. G. Masarykovi a také Václavu Havlovi.
Houfnice posloužila Havlovi i Masarykovi

Cena zakázky na modernizaci tří desítek houfnic přesáhne 1,5 miliardy korun, píše deník. Ministerstvo obrany přitom ještě loni na podzim předpokládalo, že renovace vyjde na 1,1 miliardy. Současná kalkulace je vyšší i kvůli dani z přidané hodnoty a není konečná. K ceně je třeba připočítat nákup systémů řízení palby, pořízení GPS přijímačů a radiostanic od americké vlády, řekl úředník obeznámený s podrobnostmi obchodu.

Podnikatelé Strnad a Matera získali kopřivnickou Tatru v roce 2013 v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům. Loni kopřivnická automobilka vyrobila 1326 vozidel, což bylo meziročně o 56 procent více a poprvé od roku 2008 také více než 1000 vyrobených aut za rok. V roce 2015 Tatra dosáhla čistého zisku 390 milionů korun a tržeb 3,7 miliardy korun.

 Český polní chirurgický tým,
Česká armáda od léta vyšle do Iráku další jednotku