Je osm hodin a doprava v okolí města houstne. Zejména ve směru od Nymburka a od Prahy. Do Mladé Boleslavi, města automobilů, se sjíždějí tisíce a tisíce lidí – rodiny s dětmi, fandové do motorismu, turisté ze zahraničí, bývalí zaměstnanci… A tisíce dalších přicházejí ze Severního sídliště i dalších částí města pěšky. Tátové a mámy svým dětem už cestou vyprávějí, co všechno jim na svém pracovišti ukážou.
Společnost Škoda Auto po čtyřech letech, kdy se den otevřených dveří konal naposledy, opět uspořádala velkolepou událost. Zatímco v roce 2011 se oslavovalo dvacáté výročí spojení s koncernem Volkswagen, letos byl den plný atraktivních lákadel spojený se 120. výročím založení firmy pánů Laurina a Klementa, zakladatelů společnosti, z níž se během let vyvinul největší český průmyslový podnik. Úplně poprvé se otevřelo například jindy přísně střežené vývojové centrum v Česaně. Ani tentokrát se tam však nesmělo fotografovat.
Půl deváté. Na největším záchytném parkovišti na Bezděčíně už stojí stovky vozidel a autobusy městské hromadné dopravy sváží davy každých pět minut k jednotlivým zpřístupněným provozům. Velký zájem je právě o již zmíněnou Česanu, centrum technického vývoje, kde sídlí designéři a projektanti a kde vznikají nové agregáty.
Organizátoři brány otevřeli dříve
Brány hlavního závodu se otevírají ještě před devátou. V 8.40 už je lidí před branami tolik, že je organizátoři pouštějí dovnitř. Hostesky nabízejí drobné dárky a rozdávají podrobného průvodce, ve kterém si návštěvníci mohou i zaškrtávat, co už viděli.
Okamžitě se tvoří první fronty. Zejména u testovacích drah, odkud svištění vozů a kvílení pneumatik doléhá až k 11. bráně. Kdo by nechtěl profrčet vysokou rychlostí klikatou cestu v některém z nejpopulárnějších modelů, například v novém Superbu.
„Pracoval jsem tady celý život. Od svařovny přes montáž i v servisních službách. Přišel jsem se podívat na změny. Najela nová auta, tak potřebuju vidět nové technologie a podívat se, jak se to vyvíjí a jak to jde všechno dopředu," prozrazuje na ulici mezi halami Augustin Dlouhý.
V hlavním závodě je obrovský zájem o prohlídku lisovny, svařovny nebo montáže. Prohlídkový okruh je všude vyznačen páskou, za kterou co pár kroků stojí usměvaví zaměstnanci. Zodpovídají dotazy, zdraví se s kolegy a je vidět, že jsou to ti, kteří jsou na svou práci a značku Škoda skutečně hrdí. Úderem desáté začíná bohatý doprovodný program na třech pódiích, z nichž každé je trochu jiné.
Bohatý program
Octavia Aréna, která stojí v sousedství svařovny, během dne nabízí dechovku, swing a odpoledne také vystoupení hudební stálice Věry Špinarové. V sousedství tohoto pódia se tísíce zaměstnanců rozhodují proměnit fasované poukázky za oběd a vychutnávají si řízky a klobásy. Fabia Aréna vedle stanice Hasičského záchranného sboru Škoda Auto cílí na mladší publikum.
Hlavním tahákem tu je rapper Majk Spirit a zpěvák Ben Cristovao. Největší rozměry má Superb Aréna, odkud už je vidět také tovární železniční vlečka. Během dne to na pódiu rozbalí s kytarou Aneta Langerová a později i kapely Buty a Lucie.
Je půl dvanácté. Návštěvnost překročila padesát tisíc lidí a stále stoupá. Přesto by takové číslo odhadoval málokdo. Hosté jsou nejen v hlavním areálu, jenž je svou rozlohou větší než stát Monako, ale i v dalších provozech natolik roztroušeni, že k žádným kolapsům nedochází. Nad automobilkou krouží policejní vrtulník a spouští se déšť. Ulice náhle lemují tmavé deštníky, kterých hostesky rozdaly celé krabice.