Na britských ostrovech sídlí hned sedm z celkových deseti stájí tvořící startovní pole F1. Kromě úřadujících šampionů z Mercedesu to jsou dále týmy McLaren, Williams, Red Bull, Racing Point, Renault a částečně i Haas. V budoucnu by se však tato situace mohla rychle změnit.

„Zde ve Spojeném království máme fantastický přístup k talentům, a co pro Spojené státy (z pohledu prominentní lokace technologie) znamená Sillicon Valley, to pro formuli 1 znamená Spojené království,“ cituje web Motorsport.com Tota Wolffa.

„V tuto chvíli je zde nebezpečí toho, zda Spojené království zůstane i nadále tak kompetentní lokací jako doposud. A my bychom byli velice rádi, kdyby to tak zůstalo,“ zdůrazňuje.

Úřadující šampión F1 Lewis Hamilton během letošní Velké ceny Velké Británie na okruhu v Silverstone
Zástupci týmů F1 chtějí apelovat na Mayovou. Mají strach z neřízeného brexitu

Problémů je víc

Zaměstnávání britských inženýrů však není jedinou starostí, která týmům F1 dělá aktuálně vrásky na čele. Situace kolem chystaného odchodu Londýna z Evropské Unie má i řadu dalších stinných stránek. Zejména pak co se týče přepravy závodního vybavení včetně monopostů samotných na jednotlivé velké ceny.

„Díváme se na několik rozdílných scénářů společně s Mercedesem-Benz, protože by to neovlivnilo jenom formuli 1, ale také naši mateřskou společnost a schopnost převážet vozy a součástky do a ze země,“ vysvětluje šéf úřadujících mistrů.

Jean-Claude Juncker a Theresa Mayová
Jak vyřešit irskou pojistku? Mayová bude jednat s lídry evropských zemí

„Kdyby došlo na brexit bez dohody, myslím si, že by to mělo velký dopad, co se týče naše operace zajišťující cestování na závody, vývoj našich vozů a připravenost. Je to scénář, který představuje noční můru a který si ani nechci představit,“ dodal Wolff s tím, že zbylé tři týmy tvořící startovní pole královny motorsportu v čele s Ferrari by tak získaly „nad každým britským týmem (sídlícím ve Velké Británii - pozn. red.) masivní výhodu“.

Brexit je stále nejasný

Ve snaze předejít neřízenému brexitu uspořádali zástupci některých stájí minulý měsíc schůzku s předsedou Britské asociace motorsportu Davidem Richardsem, na níž debatovali o možnosti sepsání dopisu britské premiérce Therese Mayové, v němž jí chtěli přiblížit, jaké hrozby by tato forma odchodu Londýna z EU s sebou přinesla.

Samotné vyjednávání Velké Británie o konečné podobě jejího vystoupení z Unie se však nyní zaseklo na mrtvém bodě. Britští poslanci sice dali své premiérce mandát na to, aby s evropskými politiky vyjednala do 27. února novou, lepší dohodu. Ti však již několikrát zopakovali, že na dříve sjednaných podmínkách nic měnit nehodlají. Nad průběhem brexitu, k němuž by mělo dojít 29. března letošního roku, se tak i nadále vznáší několik velmi velkých otázníků.

Britská premiérka Theresa Mayová
Další prohra pro Mayovou. Parlament nepodpořil její vyjednávání o brexitu