Princip je jednoduchý: Jde o mobilní aplikaci (tzv. innosvět), kterou si lidé zdarma stáhnou do svého chytrého telefonu. Vedle toho si objednají návštěvu autorizovaného technika, který jim k plynoměru přidá malou krabičku s anténou. Ta pak odesílá data o spotřebě do počítače firmy innogy a odtud do mobilu zákazníka. Ten každý den v aplikaci vidí spotřebu i částku, kolik činí jeho možný přeplatek či nedoplatek. Aplikace si spotřebu plynu hlídá i automaticky. Zákazníka například pípnutím upozorní, že mu hrozí přeplatek vyšší než tisíc korun. V tu chvíli přijde i doporučení, jak upravit tarif, aby cena klesla. Služba nazvaná Monitorig spotřeby je zpoplatněna 35 korunami měsíčně. Zatím jde o zaváděcí cenu, od roku 2018 bude monitorování energie stát 50 korun. Cena zahrnuje i montáž senzoru a datovou konektivitu. 

„Velké nedoplatky za plyn jsou častým strašákem mnoha českých rodin. Byli to zákazníci, kteří nás vlastně navedli na to, abychom aplikaci vytvořili,“ řekl Deníku obchodní ředitel innogy Tomáš Varcop. Ke všem funkcím aplikace innosvět mají přístup pouze zákazníci innogy. K registraci je třeba znát kód odběrného místa (EIC/EAN), datum narození a číslo na mobil nebo email. Aplikace ověří tyto údaje v systému innogy, a pokud souhlasí, odešle zpět registrační heslo. Zákazníkovi jsou pak automaticky nabídnuta jeho odběrná místa.

Aplikaci však může využít kdokoliv, je volně ke stažení v obchodu Google Play pro zařízení Android nebo v AppStore pro zařízení s operačním systémem iOS. Spotřebu plynu nebo elektřiny je pak možné zadávat ručně a uživatelé uvidí výši a křivku spotřeby. Aplikace v tomto jednoduchém módu funguje jako zápisník a evidence spotřeby bez predikce výše přeplatku či nedoplatku

Innogy je první, kdo s takovou službou přichází v ČR a chápe to jako rukavici hozenou konkurenci. Ani ta však nespí. Novinky v poslední době oznámily i ČEZ či Centropol.  Jak už Deník informoval, ČEZ začal nedávno nabízet Chytrý termostat tado°, který je momentálně evropskou jedničku mezi chytrými termostaty a dokáže srazit až třetinu nákladů. Termostat pracuje s předpovědí počasí i s aktuální obsazeností domu či bytu a podle toho přitápí, nebo naopak snižuje teplotu.

Technologickou ofenzivu plánuje i druhý největší alternativní dodavatel energií, společnost Centropol. „Našim zákazníkům chceme nabízet služby, které pomohou snižovat energetickou náročnost resp. zvyšovat energetickou účinnost. Stále více nás zajímá role IOT, tedy sledování trendu internetu věcí…V rámci pilotního projektu budeme moci našim zákazníkům nabídnout například bezpečnostní čidla se záplavovým nebo pohybovým senzorem. Stále roste poptávka po dálkovém ovládání topení, nabízí se měření energií ve verzi low-endových sítí nebo prostřednictvím trvalého internetového připojení pro více médií najednou. Na tom všem nyní usilovně pracujeme,“ říká mluvčí Centropolu Aleš Pospíšil.

Firma k tomu našla silného technologického spojence. „Co nezvládneme sami, budeme realizovat společně s našimi klíčovými partnery, třeba se společností Elko EP, která je absolutní špičkou ve svém oboru,“ uzavírá Pospíšil.