Samoobslužné drogerie letos po několika letech růstu oslabily pozici na tuzemském trhu, kde jim část zákazníků přebraly diskontní prodejny a hypermarkety. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK, podle kterého si drogistické prodejny přesto udržely pozici hlavního nákupního místa tohoto sortimentu. ČTK to sdělil Pavel Cabal z Incoma GfK.

Zatímco v roce 2000 samoobslužné drogerie při nákupu drogistického zboží a kosmetiky preferovalo 24 procent českých domácností a v roce 2008 jich bylo již 39 procent, tak letos se karta obrátila a preference drogerií poprvé klesly na 37 procent. Oslabily také supermarkety, u kterých se preference ve srovnání s rokem 2008 snížily o dva procentní body na pět procent.

Obliba hypermarketů stoupá

Naopak obliba hypermarketů se od roku 2008 zvýšila z 32 procent na letošních 34 procent. Preference diskontních prodejen vzrostly dokonce o čtyři procentní body na deset procent a malých samoobsluh o jeden procentní bod na osm procent.

Posilování pozice hypermarketů a diskontních prodejen dnes potvrdil jednatel drogistického řetězce dm drogerie markt Gerhard Fischer. „Na drogistické zboží se stále více zaměřují zejména obchody Kaufland a Billa, což není příjemná záležitost,“ řekl novinářům.

V hypermarketech Češi nakupují například dětské papírové plenky, úklidové prostředky, čisticí prostředky na nádobí nebo prací prostředky. „Specializované samoobslužné drogerie jsou zase oblíbené pro nákup například kosmetiky, ústní hygieny, sprchových gelů a mýdel, parfémů a deodorantů,“ uvedl Cabal.

Drogistické zboží nakupují lidé v hypermarketech

Lidé utrácejí za drogistické zboží a kosmetiku více peněz v hypermarketech než v drogeriích. „Při jedné návštěvě specializované samoobslužné drogerie utratí zákazníci za drogerii a kosmetiku průměrně 352 korun a v případě hypermarketů se jedná o 390 korun,“ upozornil Cabal.

Mezi největší drogistické řetězce v Česku patří společnosti Teta, dm drogerie markt, Rossmann a Schlecker, které nyní na tuzemském trhu provozují dohromady 1166 drogerií. Celkový obrat čtveřice největších prodejců drogistického zboží se loni zvýšil meziročně o 1,5 miliardy korun na 15,2 miliardy ko­run.