„To, že se hypermarkety stěhují do malých měst, je způsobeno tím, že ve větších městech ubývá volných ploch k výstavbě a tržní potenciál je už téměř vyčerpaný,“ vysvětluje František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Orientaci na menší města bude samozřejmě odpovídat i velikost prodejen. Ty se s největší pravděpodobností výrazně uskromní. Menší markety „Samozřejmě ve městech do patnácti tisíc obyvatel nelze postavit obří hypermarket o velikosti desítek tisíc metrů čtverečních. Zde se dá postavit hypermarket s menším konceptem okolo tří tisíc metrů prodejní plochy,“ vysvětluje Diviš.

Proto se malá města zřejmě nedočkají velkoprodejen typu Globus, ale menších marketů, které provozují například Kaufland či Tesco. O malá města a vesnice se začne brzy zřejmě tvrdě bojovat. V posledních dnech vstoupila na trh polská Žabka, která provozuje síť malých obchodů a večerek. První prodejnu otevřela tento týden v Praze a do tří let by jich chtěla mít přes dvě stovky.

Dalším konkurentem, který už v malých městech působí a nemíní ustoupit, jsou družstevní prodejny značky COOP. Rozhodly se sjednotit tvář a rozjet masivní reklamní kampaň. Své zákazníky chce COOP oslovit i doprovodnými službami, třeba zavedením terminálů, jejichž prostřednictvím si mohou lidé dobít telefon nebo zaplatit složenky.

„Terminály bychom chtěli zprovoznit do června,“ uvedl již dříve Deníku předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka.

Konkurence neustále sílí

I přesto, že konkurence roste, hypermarkety jsou v Česku stále nejoblíbenějším místem nákupu. Na trhu zaujímají celkem osmatřicet procent. Druhé nejoblíbenější jsou diskonty, na třetím místě menší prodejny a až čtvrté jsou supermarkety. Co se týče profilu