EPS: Kanalizační potrubí je špatné

Navzdory svému veřejnému závazku použít při výstavbě továrny nejmodernější technologie prý Hyundai nyní staví již dříve kritizovanou dešťovou kanalizaci z nevhodných materiálů.

„Na základě dohody všech signatářů Deklarace porozumění byly ohledně technologie kanalizace vypracovány tři znalecké posudky, z nichž následně jednoznačně vyplynulo, že původně plánovanou betonovou kanalizaci použít nelze. Hyundai naštěstí od použití betonu ustoupil, nicméně další závěry posudků si interpretoval ve svůj prospěch a pro dešťovou kanalizaci navrhl méně kvalitní plastové potrubí spojené pryžovým kroužkem,“ přiblížil nejnovější výtky směřující na adresu Hyundaie právník Pavel Franc.

Jeho kolega Jiří Nezhyba k tomu ještě dodal: „Pokud Hyundai spěchá a hodlá ušetřit za méně kvalitní technologii, ať otevřeně deklaruje, že preferuje své ekonomické zájmy, a nesnaží se namísto toho veřejně prezentovat jako společnost, pro kterou je ekologie na prvním místě.“

Hyundai: Nejdražší varianta není nutná

Podle Petra Vaňka, mluvčího společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), přitom firma vynakládá veškeré úsilí, aby s EPS došla k dohodě. A to i za cenu zpoždění proti původnímu plánu výstavby závodu.

„Ze tří nezávislých posudků, vypracovaných experty nominovanými agenturou CzechInvest, nevyplývá bezpodmínečná nutnost použití nejdražší technologie plastového potrubí s integrovaným svarem, jak vytrvale prosazuje právě EPS. Naopak z vyjádření ministerstva životního prostředí vyplývá, že svařovaný spoj je pouze jedním z možných způsobů naplnění podmínky EIA. Proto jsme navrhli řešení, kdy pro splaškovou kanalizaci bude použito plastové potrubí s elektrosvařovaným spojem a pro odvod dešťové vody plastové potrubí s gumovým těsnicím kroužkem,“ vysvětlil Vaněk.

Mediální zástupce Hyundaie pak také reagoval na výroky EPS, zpochybňující využití nejmodernějších technologií. „Veškerá výrobní technologie od lisovny, přes svařovnu a lakovnu až po montážní halu bude představovat absolutní světovou špičku, a závod HMMC v Nošovicích se tak po svém dokončení stane nejmodernější automobilkou v Evropě. Zpochybnění této skutečnosti na základě odmítnutí výstavby nejdražší varianty dešťové a splaškové kanalizace nelze akceptovat,“ argumentoval dále mluvčí HMMC.