Nejsme na to připraveni. Tak komentují největší dopravci změnu, ke které došlo od Nového roku: odvádějí z jízdenek nižší daň z přidané hodnoty. Namísto patnácti procent platí jen deset procent. Zákazník to ale ve své peněžence prozatím nepozná.

Důvodů, proč ceny zůstanou od ledna stejné, je více. Jeden je čistě formální: zákon prezident podepsal teprve 27. prosince, platí od 1. ledna. Připravit během tří pracovních dní odbavovací systémy a upravit tarif je prakticky nemožné.

I s delším časovým odstupem ale dopravci nevidí příliš mnoho důvodů, proč zlevňovat.

Na řadě bude analýza

Oslovené firmy se zatím shodují v tom, že je předčasné mluvit o tom, jak se nižší sazba projeví do cen.

„Reálný dopad snížení sazby DPH bude předmětem další analýzy. Do konkrétních cen jízdného se promítá celá řada faktorů včetně neustále rostoucích cen energií a většiny ostatních vstupů, zapojení ČD do integrovaných dopravních systémů v jednotlivých krajích a smluvní podmínky dělby tržeb a tak dále. Proto teď nelze bez hlubšího rozboru jednoduše říci, jaký vliv bude mít tato legislativní změna na koncové ceny jízdného,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podobně mluví i další. „DPH sice klesne, ale markantně se zvýší například náklady na elektrickou energii a další vstupy. Budeme po Novém roce analyzovat ekonomické dopady a rozhodneme o dalším postupu,“ konstatuje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Nejde přitom jen o růst nákladů na energie. „V roce 2019 budeme navyšovat platy zaměstnanců o 10 procent, zároveň narostla cena pohonných hmot. Snížením sazby DPH u jízdného můžeme tak vykompenzovat nárůst těchto interních nákladů bez nutnosti zdražovat, ale také můžeme investovat do zlepšení služeb pro cestující nebo k obnově vozového parku,“ uzavírá mluvčí Arrivy Martin Farář.