„Holba už není jen regionální značkou, ale daří se jí v celé České republice. I když celkově trh s pivem klesá, u Holby to neplatí. Svědčí o tom i čísla prodeje za měsíc říjen, která máme aktuálně k dispozici. V tomto měsíci jsme prodali o patnáct procent víc piva než v předchozím roce," řekla mluvčí pivovaru Hana Matulová.

Na export jde méně než deset procent produkce, a to hlavně do Německa, na Slovensko a do Polska. Zajímavé je, že zatímco celorepublikově dávají Češi v poslední době přednost levnějšímu lahvovému pivu, u Holby to neplatí. Výrazněji jí roste prodej výčepního piva.

Nejoblíbenější je u pivařů tradičně Šerák. Ve čtyřech variantách – světlé a polotmavé výčepní i stejné druhy Speciálu 13,51 stupně – ho letos vypijí milovníci zlatého moku šestačtyřicet milionů půllitrů, což je o devět procent více než před rokem.

Letos poprvé uvařili v Hanušovicích i speciál Holba Strong 18 stupňů, což je tmavý porter. Podobné pivo vaří v celé republice už jen dva další pivovary. Pivaři si nový produkt hned oblíbili.

A jak dlouho trvala jeho příprava? „Se spolupracovníky jsme asi tři nebo čtyři měsíce diskutovali o tom, jak by mělo takové pivo chutnat, jaká by měla být receptura, jak postupovat na varně a jak ho dokvašovat v ležáckých sklepích. Pak jsme uvařili první várku, která hned chutnala tak, jak jsme očekávali," popsal přípravy sládek pivovaru Luděk Reichl.

Při výrobě je nejdůležitější proces kvašení. „Pivovarské kvasinky nejsou na tak silné pivo zvyklé, takže se musí kvasit nadvakrát až natřikrát. Ve sklepích pak zraje tři až čtyři měsíce, přičemž se musí stále hlídat," doplnil sládek.

Do sklepů i přepravek investují desítky milionů

Pivovar také neustále investuje do modernizace. Letos na ni vydal přes čtyřicet milionů korun, a to hlavně do obnovy technologického zařízení a do rekonstrukce ležáckých sklepů, které postupně obnovuje už tři roky. „Musíme postupovat na etapy, abychom udrželi kapacitu sklepů," vysvětlila mluvčí Hana Matulová.

V příštím roce mají být investice podle plánu ještě vyšší než letos. Pivaři zaznamenají v obchodech na první pohled hlavně obnovu přepravek. „Ty nové budou mít jiný design a budou lehčí, což usnadní i manipulaci s nimi," dodala Matulová.