„Řetězce ale obvykle již předtím samy plastové tašky zdarma opustily. Ale je dobře, že to již nezůstalo jen na dobrovolnosti,“ řekl Deníku Daniel Vondrouš z asociace ekologických organizací Zelený kruh.

Výzkum tašek

Nicméně vědci obchodníkům doporučují, aby použití igelitek ještě více omezili a vrátili se k již pozapomenutým opakovaně použitelným taškám na nákupy. „Před desetiletími bylo běžné, že jsme chodili nakupovat s vlastními taškami, a nebyl problém si řadu výrobků odnášet ve vlastních nádobách,“ uvedl Vladimír Kočí, děkan Fakulty technologie ochrany prostředí Vysoké školy chemicko-techno-logické (VŠCHT) v Praze.

Některé společnosti proto přecházejí na tašky papírové, jenomže ani ty nejsou z pohledu ochrany životního prostředí ideální. „Výroba papíru je poměrně energeticky náročná,“ vysvětlil Kočí. Ministerstvo životního prostředí si proto u odborníků z VŠCHT objednalo studii na zjištění, jaké tašky jsou z ekologického hlediska nejvhodnější. Jako nejlepší pak vycházejí látkové tašky nebo staré známé síťovky.

Konec sáčků

Právě s taškami, které z doporučení studie vycházejí nejlépe, přijdou od začátku příštího roku na trh některé řetězce.

„Plánujeme v nejbližší době výrazně rozšířit nabídku tašek pro opakované použití a zákazníky motivovat k jejich používání,“ řekl Deníku Tomáš Kubík ze společnosti Penny Market. Firma se podle něj již brzy chystá zcela stáhnout z prodeje jednorázové plastové tašky. „V delším časovém horizontu zvažujeme i eliminaci nabídky plastových sáčků,“ uvedl.

Lidé si podle něj z jejich obchodů již od ledna budou moci ovoce, zeleninu a pečivo odnášet v sáčcích na opakované použití.

Dobrovolně již před sedmi lety přestal zákazníkům jednorázové igelitové tašky dávat řetězec Tesco. Nabídl jim tehdy jako náhradu jutové tašky, které si lidé mohou po roztrhání vyměnit. „Ukazuje se, že roste množství zákazníků, kteří si nosí vlastní igelitové i látkové tašky, které využívají opakovaně,“ řekl Deníku mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Návrat k ekologičtějším způsobům prodeje se stále více stává moderním trendem. „To, že jsme na to jako veřejnost pozapomněli, dává zajímavou příležitost firmám a organizacím, které se snaží vyvíjet takzvané nové koncepty, které jsme sice znali už dříve, ale dneska je již chápeme jako alternativní,“ dodal Kočí.