Povinnost informovat o obsahu alergenů v pokrmech platí od loňského 13. prosince a podle směrnice mohou stravovací zařízení uvádět alergeny různým způsobem: buď přímo v jídelním lístku, vyvěšením na viditelném místě v provozovně, nebo ústně, kdy zákazníka bude informovat obsluha ještě před tím, než si objedná. "Za splnění povinnosti nelze považovat situaci, kdy je tato informace poskytnuta až na výslovnou žádost spotřebitele. Ten musí být minimálně dopředu jasným způsobem informován o tom, kde informaci o případné přítomnosti alergenů v provozovně obdrží," uvedl hlavní hygienik Vladimír Valenta.

Podle zjištění hygieniků častým prohřeškem v kontrolovaných provozovnách bylo opomenutí informovat i o alergenech v nápojích a balených potravinách používaných pro přípravu pokrmů nebo neúplné informace o všech alergenech. Provozovatelé chybovali i v tom, že neuvedli alergeny u nebalených potravin, například při nabídce vlastního pečiva v kavárnách nebo cukrárnách. Hygienici se setkali také s tím, že informace o alergenech provozovna měla, ale zákazník nebyl upozorněn na to, kde a kdo mu je dá.

V několik případech podle Valenty spotřebitel nebyl o alergenech v jídle vůbec informován, například kvůli jazykové bariéře nebo neznalosti této povinnosti. "Nedostatky byly zaznamenány rovněž u pokrmů nabízených přes internet a rozvozu jídel na objednávku," dodal hygienik.
Za zjištěné chyby hygienici uložili pokuty v řádu desetitisíců korun a nařídili jejich nápravu.