„Řidiči budou mít po dobu zhruba dvou měsíců ve svých vozech jednotku C-ITS, která bude komunikovat s mobilním telefonem řidiče. Po dobu testování budou řidiči dávat vývojářům a autorům projektu zpětnou vazbu,“ uvedlo ministerstvo v oznámení.
Uzávěrka přihlášek je 21. srpna. Pro první fázi testování hledá úřad desítky řidičů, později se mají jejich řady rozšířit. Ministerstvo hovoří o technologických nadšencích, které uspokojí skutečnost, že budou součástí pokroku. Půjde totiž o činnost bez nároku na odměnu.

Takzvané inteligentní dálnice se v tuzemsku budují v rámci celoevropského projektu C-Roads. Systémy jsou založené na výměně informací o provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly. Každé vybavené vozidlo se stává účastníkem, který informace přijímá i vysílá.
Ministerstvo k tomu zveřejnilo osvětové video:
Cílem je zvýšení bezpečnosti provozu. Věc má ale háček. Pro efektivní fungování systému je zapotřebí zapojení dostatečného množství vozidel. Klíčovou otázkou tak je, zda takové systémy budou pro majitele vozidel v budoucnu povinné, nebo dobrovolné. To zatím nebylo rozhodnuto, neboť s tím souvisejí i otázky bezpečnosti systémů či ochrany soukromí. Jednou z variant je ponechání rozhodnutí na trhu: na vybavení by mohly tlačit pojišťovny.

Osazení systému je součástí souboru celoevropských projektů C-Roads, které mají směřovat k inteligentní, potažmo autonomní mobilitě. Auta budou podle těchto vizí fungovat podobně jako chytré telefony, budou vybavená vlastním operačním systémem a datově propojená se senzory na infrastruktuře, především na dálnicích. Lidově řečeno tak uvidí za roh, budou vědět, co se děje v jejich blízkém i vzdáleném okolí. Řidiči se tak včas dozvědí o komplikacích v provozu a podle pokynů přizpůsobí jízdu.
V tuzemsku jsou systémy zatím osazené na dálnicích D5, D11, částech D1 a D0 a také v ostravské MHD.