Firmy ani právníci však s Intergramem nesouhlasí, podniky proto odmítají tyto poplatky platit.

Podle Petra Chmelíčka z Intergramu se autorský zákon totiž vztahuje na všechnu produkci mimo produkci pro osobní potřebu. Deník uvedl, že Intergram již začal rozesílat dopisy žádající vedle poplatků za televizní vysílání i takzvanou autorskou odměnu například právě za autorádia ve služebních vozech. Pro firmy jde o dodatečný náklad v řádech tisíců korun ročně, Intergram však může vybrat miliony.

Poplatek z veřejné produkce

Intergram svůj nárok opírá o posudek Ústavu práva autorského Právnické fakulty Univerzity Karlovy, z něhož údajně vyplývá, že veřejností je prakticky kdokoliv kromě samotného vlastníka rádia. Klíčový je totiž výklad pojmu „sdělování veřejnosti“. Pokud je produkce z rádia veřejná, je z něj povinnost platit i autorský poplatek.

Podnikatelé se k žádosti Intergramu stavějí odmítavě. „Naše ochota platit je nízká, protože tyto záležitosti nevyužíváme k tvorbě zisku. Řádně platíme rozhlasové poplatky a tento požadavek mi nedává příliš smysl,“ řekl deníku ředitel společnosti Taurid Ostrava Jiří Siegmund.

Problém nyní řeší ministerstvo kultury. Poplatky se v současnosti platí například za televize v restauracích, hudbu v hotelových pokojích nebo z každého prodaného prázdného nosiče, napsaly dnešní HN.