Největší podíl na celkových prodejích měly loni e-shopy ve Velké Británii (13 pct). V Německu podle statistik společnosti eMarketer dosáhl podíl nákupů přes internet na maloobchodních tržbách 7,3 procenta, v USA 6,5 procenta a ve Francii 4,6 procenta. V Itálii byl podíl e-commerce jen 1,7 procenta a v Rusku 2,2 procenta.

Ve 37.200 českých e-shopech utratili Češi rekordních 67 miliard korun, o 16 procent více peněz než vloni. Ukázala to data srovnávače cen Heureka.cz a platební brány PayU. Mezi nejčastěji on-line nakupovaným sortimentem opět vévodila elektronika, její podíl tvoří téměř 30 procent. Meziročně však zájem o elektroniku neroste. "Naopak nejdynamičtěji se zvedal zájem o kategorie kosmetika a zdraví (+ 29 pct) nebo oblečení a móda (+ 15 pct). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou také potraviny," uvedl ředitel Heureka.cz Tomáš Braverman.

Rekordní Vánoce

Loňské Vánoce tak byly pro provozovatele českých internetových obchodů znovu rekordní. "Nejvíce objednávek přijaly internetové obchody v pondělí 15. prosince. Celkem pak lidé uskutečnili o zhruba 21 procent více nákupů než v předchozím roce," dodal ředitel konzultační společnosti Acomware Jan Penkala.

Podle APEK by letos mělo tempo růstu internetového nakupování dosáhnout 13 až 15 procent. Stoupne také počet nákupů z mobilů. "Zvýší se množství nákupů z mobilních zařízení, a to až na dvojnásobek. Jeho celkový podíl na obratech e-shopů ale zůstane relativně malý," dodal Penkala. Dnes podle údajů Heureka.cz tvoří nákupy přes mobily a tablety asi pět procent obratu e-shopů.