„Jediná známá věc je, že v Evropě by měl být do konce roku,“ říká Martin Lér ze společnosti Quentin, která výrobky firmy Apple v zemi distribuuje. Nemluví sGSM Problém je v tom, že software umožňuje zatím provozovat iPhone v jediné síti: americké AT&T.

Ta je také s Apple jediným prodejcem na americkém kontinentu. „Je nutné pro iPhone přizpůsobit evropské GSM sítě,“ vysvětluje Lér, podle něhož je třeba připravit nový produkt také na různé evropské jazyky. Lér by se přitom nedivil, kdyby se nakonec museli Češi spokojit pouze s anglickou verzí. I když podobné služby jako iPhone už umožňují některé dražší telefony, které v sobě mají kromě přehrávání hudby i služby mobilní kanceláře, odborníci potvrzují, že iPhone je pro uživatele převratný.

„I když polovina úspěchu je v tom, že Apple opravdu skvěle zvládl marketing a dokázal přesvědčit lidi, že jej musí mít, tak je to technicky dokonalé zařízení,“ říká počítačový odborník Petr Koubský.

Proti mobilním kancelářím má totiž mnohem kvalitnější prohlížeč internetu či obsahuje vysoce kvalitní přehrávač iPod. Ani Lér by iPhone s mobilní kanceláří nesrovnával.

„iPhone je zaměřen na zákazníky, kteří se chtějí bavit, ne pracovat. Umožňuje poslouchat muziku, prohlížet fotky, surfovat po internetu i posílat e-maily,“ říká Lér, podle něhož e-mail neumožňuje třeba editaci dokumentů.

iPhone není jediný produkt Apple, na který si Češi počkají. Podobně nemohou využívat českou podobu ve světě oblíbeného internetového obchodu iTunes. V Česku se totiž zatím neplatí eury a pro Apple jsme malá země, u níž se příliš nevyplatí otvírat prodejnu, chystat nové smlouvy a přepočítávat koruny na dolary.

Vstal z popela

Ještě před deseti lety přitom málokdo věřil v návrat Apple na výsluní. Jeho počítače Macintosh, kterými se proslavila, totiž prohrávaly bitvu s konkurencí, postavenou na programu Windows.

Vše se obrátilo v roce 2001, když Apple uvedl na trh malý tenký přehrávač iPod, kterého se prodalo přes sto milionů kusů.