Na Ředitelství silnic a dálnic včera po řadě odkladů došlo na otevírání obálek v tendru na jednu z největších dálničních staveb za poslední roky. Jde o jižní část obchvatu Českých Budějovic na dálnici D3 v úseku Hodějovice – Třebonín. Úsek měří 13 kilometrů, odhadovaná cena byla 5,95 miliardy korun.

O třetinu levnější

S nejnižší nabídkou přišlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To nabídlo nejnižší cenu i v nedávno zrušeném tendru na dostavbu D35. Sdružení za stavbu obchvatu českých Budějovic požaduje o třetinu méně, než druhý v pořadí. Náklady vyčíslilo na necelé čtyři miliardy korun.

Také za druhou nejnižší nabídkou stojí společnost z Apeninského poloostrova. Konkrétně jde o firmu Salini Impregilo, která je nováčkem v soutěžích na stavby dálnic v Česku. Gigant s obratem 6,5 miliardy euro je jednou z největších stavebních firem v Itálii. Za výstavbu třináctikilometrového úseku si řekl o 5,8 miliardy korun.

Uspěli jen jednou

Nynější soutěž dokládá trend z posledních několika málo let, kdy se do soutěží o výstavbu tuzemských dálničních staveb hlásí čím dál tím více italských firem. 

Úspěšné ovšem zatím nejsou. Zatím se jim podařilo zvítězit jen v tendru na modernizaci D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Konkrétně šlo o sdružení, v jehož čele stojí italská společnost Toto Costruzioni Generali. Stavba ale nabírá zpoždění. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je už nyní nereálné, aby byla modernizace hotová v dubnu 2020, jak bylo plánováno.

ŘSD proto již v červenci informovalo o tom, že připravuje sankce nejméně v desítkách milionů korun a nevylučuje ani možnost, že by odstoupilo od smlouvy a vybralo nového dodavatele.