„Gucci se hluboce omlouvá za pohoršení způsobené vlněným svetrem balaclava,“ napsala společnost v prohlášení. „Můžeme potvrdit, že jsme zboží okamžitě odstranili z našeho e-shopu a všech kamenných obchodů,“ dodala. Firma uvedla, že považuje „rozmanitost za základní hodnotu“ a slíbila, že tento incident bude pro ni významné poučení do budoucnosti.

Černý svetr, který byl součástí nové kolekce Gucci Fall Winter 2018, vypadá jako rolák, který překrývá nos a ústa nositele. V oblasti úst je opatřen průstřihem orámovaným výraznými červenými ústy. Popis výrobku, podle kterého může být límec nošen i shrnutý kolem krku, byl inspirován „starými lyžařskými maskami.“ Jeho cena je přitom vskutku lidová. Gucci si ho cenil na 890 dolarů (téměř 20 245 korun).

Problém s rasismem měly i další módní značky

Svetr, který je urážlivý pro černochy, je pouze posledním z celé řady kauz, kdy luxusní módní značky čelily nařčení z rasismu. V prosinci stáhla značka Prada z trhu sérii klíčenek z řady Padamalia, které měly až nápadně připomínat černé opice s výraznými červenými rty.

V listopadu pak společnost Dolce & Gabbana odložila módní přehlídku v Šanghaji po obvinění z rasismu. Skandál odstartovala série tří čtyřicetisekundových klipů, které vznikly jako promo módní přehlídky. Čínská modelka oblečená do šatů Dolce & Gabbana se v nich marně pokoušela pomocí jídelních hůlek sníst pizzu, špagety a italský dezert cannoli.

Číňané obvinili firmu z rasismu, podporování stereotypů a neúcty k ženám. Olej do ohně posléze přilil spoluzakladatel firmy Stefano Gabbana, když na svém instagramovém účtu na oplátku obvinil Číňany, že jedí psy, a publikoval další rasistické komentáře. Gabbana později uvedl, že mu někdo hacknul účet.

Řada čínských celebrit na protest vyhlásila bojkot módní přehlídky značky. Několik maloobchodníků pak dokonce zcela stáhlo produkty Dolce & Gabbana ze své nabídky.