„Rekordní výrobu a objednávky ovlivnila zejména výrazná poptávka po vozidlech s emisní normou Euro 5. Na tomto výsledku se podílely zejména modely Crossway a Citelis," uvedla mluvčí podniku Katarina Kutlíková.

Třicet procent produkce tvořil právě autobus Crossway. Podnik vyvezl zhruba 90 procent vozidel do 30 zemí. Mezi největší exportní trhy patří Francie, Itálie, Německo, Slovensko a Norsko. Společnost pravidelně získává ocenění jako exportní firma.

Podnik s dlouholetou historií letos dodával autobusy pro Vězeňskou službu ČR nebo Hradní stráž. Přes 200 autobusů mířilo dopravní společnosti v Římě, ale i českým dopravcům.

Výrobce autobusů se loni zabýval zavedením nové emisní normy EURO 6. První vozidla představil loni v říjnu v Belgii. Na sklonku roku dva vozy předával českým dopravcům. Nová technologie spojená s novými limity ovlivnila i cenu vozidel, dodala Kutlíková.

Vysokomýtský závod je největším výrobcem pro Iveco Bus, který patří koncernu Fiat Industrial. Italský koncern do něj vyčlenil výrobu, která nesouvisí s výrobou osobních automobilů. Výzkum a vývoj je řízený centrálně, ve Vysokém Mýtě pracuje významný počet konstruktérů.

Od výroby karosérií k autobusům

Tradice firmy začala před 119 lety, kdy Josef Sodomka začal v Mýtě s výrobou karosérií. Od roku 1948 nesl podnik název Karosa a začal se orientovat převážně na výrobu autobusů. Vyráběl například legendární autobusy řady 706 RTO. Na Iveco Czech Republic se přejmenoval v roce 2006.

V podniku na sklonku roku pracovalo 2891 lidí, z toho 930 agenturních pracovníků. Asi další dvě tisícovky lidí pracují ve firmách, které Iveku dodávají díly.