Stále více zákazníků si také začíná uvědomovat, že ne každá sleva je výhodná. Obchodníci totiž často neváhají použít všelijaké triky.

Poměrně frekventovaným zvykem je umělé zvyšování cen před výprodejem nebo snižování cen u předraženého zboží, které je drahé ještě i po slevě. Nenechte se tedy zmást lákavě vypadající nabídkou, ale doopravdy se zamyslete nad hodnotou zboží, které hodláte koupit.

Pokud máte čas, udělejte si před cestou do obchodu vlastní představu o cenách. K tomu dobře poslouží internetové srovnávače cen.

Co se týká slevových nabídek, autoři průzkumu zjistili, že letáky s informacemi o slevách má v oblibě téměř polovina lidí ve věku nad 56 let, zatímco v ostatních věkových kategoriích letáky oslovují zhruba třicet procent respondentů.

Mužům pak více vyhovují e-maily a ženy upřednostňují kuponové knížky.

Ušetřit pomáhají i věrnostní karty. „Využívá je více než 85 procent dotázaných. Lidé jich průměrně vlastní asi pět, přičemž jde převážně o karty potravinových řetězců," informuje o výsledcích ankety Jan Doubek, ředitel klientské komunikace Ery.

Jak se ukazuje, předem připravený seznam je základem efektivního nakupování. Celkem 70 procent respondentů si ho píše vlastnoručně, dalších šest procent předává tento úkol partnerovi. Oblíbenou formou zápisu zůstává psaní na papír. „Podle průzkumu využívá k vyhotovení seznamu telefon nebo tablet jen jedenáct procent mužů a osm procent žen," říká dále Jan Doubek.

Lidé si na seznamech cení zejména to, že pak na nic nezapomenou. Druhým a ne- méně důležitým plusem je, že v obchodě člověk ušetří čas. V neposlední řadě se tím také brání proti pořízení zbytečností.

Nejčastější položkou na seznamu jsou potraviny. Devět z deseti respondentů si poznamenává rovněž drogistické zboží a parfumerii. Léky se objevují na nákupním seznamu u více než poloviny oslovených, naopak oblečení a obuv figurují na nákupních seznamech jen sporadicky.

Uschované účtenky

Už při nákupu se vyplatí myslet na budoucnost. Pokud si schováte účtenky, určitě toho později nebudete litovat. Podle průzkumu jsou v tomto ohledu ženy pečlivější, což asi nikoho nepřekvapuje. Doklady o platbě jich eviduje téměř 65 procent. Hlavním důvodem je obava, že zboží bude případně nutné reklamovat.

Téměř všichni dotázaní si ukládají účtenky od elektroniky, oděvů a dalšího vybavení do domácnosti a naopak lidé nejčastěji zahazují účty za potraviny, léky a drogistické zboží.

Třetina respondentů účtenky rovněž třídí a vede si přehled položek, za které nejčastěji utrácejí.

Přemýšlíte, zda si před nákupem vybrat hotovost nebo uhradit nákup kartou? Nejjednodušší možností je bezkontaktní platba. U útraty do 500 korun není nutné zadávat ani identifikační číslo známe pod zkratkou PIN. Výhodou je, že kartu nikdy nedáváte z ruky a máte ji neustále pod kontrolou.

„Zákazníci, kteří využívají bezkontaktní kartu poprvé, někdy mívají obavy z náhodné platby bez jejich vědomí. To však není možné, jelikož k provedení oprace je opravdu nutné kartu přiložit ke čtecímu zařízení. Bezkontaktní platby jsou tedy bezpečné, rychlé a komfortní," vysvětluje Jan Doubek.

Výhodně nakoupíte také například pomocí kreditní karty Era. Jednak získáte až 55 dní bezúročného období a jednak se na zboží zaplacené touto kartou vztahuje výhodné pojištění proti poškození, zničení nebo odcizení zakoupeného zboží. Trvá šest měsíců ode dne nákupu a na některé zboží, třeba na audiovizuální techniku, zákazník získá i delší záruku, a to až o jeden rok.

JANA TOPINKOVÁ