Zatím jde o dobrovolné nepovinné značení, jehož hlavním iniciátorem je Vinařský fond ČR. Státní zemědělská inspekce i vinařský fond ale budou provádět kontroly. Kdo by logo použil na víno z cizích hroznů, bude riskovat velké pokuty. Svaz vinařů ČR navíc nevylučuje, že do budoucna se takové značení stane povinností.

„Jde o značení, které by mělo zjednodušit hlavně rozhodování zákazníků, aby na první pohled viděli, že jde o tuzemské víno a nemuseli řešit, že na druhé straně je malým písmem napsáno, že hrozny pocházejí ze zemí EU," potvrdil včera regionálnímu Deníku ředitel Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec. Jde o obdobné značení, jaké už dnes znají zákazníci z rakouských ale i slovenských vín. V České republice by se logo s vlajkou týkalo takzvaných zemských vín a dále vín jakostních a jakostních
s přívlastkem. Ve všech těchto případech by hrozny musely být z ČR.

Informační kampaň

Vinařský fond hodlá na podporu nového značení spustit 
v květnu informační kampaň. Podle Machovce už nyní vinařské podniky avizují zájem se do projektu zapojit. „Ten náběh nového značení bude postupný. Podle toho, jak budou jednotlivá vinařství spotřebovávat stávající kapsle a šroubovací uzávěry. Navíc příklady táhnou, takže jakmile se objeví logo na regálech, další firmy se budou chtít přidat," odhaduje Machovec.

Podle prezidenta Svazu vinařů ČR Tibora Nyitraye nebude nové značení vín vinaře stát nic navíc. Svaz ani fond totiž nebudou určovat, u koho si mají vinaři kapsle či uzávěry objednávat.

Domácí původ vína chce začít novým logem deklarovat 
i největší tuzemská společnost Bohemia Sekt. „Tento jednotný způsob značení vín, které viditelně deklaruje jejich tuzemský původ, jednoznačně vítáme a podporujeme. Proto také této možnosti využijeme u všech našich značek tichých vín určených k prodeji na regálech obchodů – tedy ročně na přibližně osmi milionech láhví," potvrdil včera Deníku ředitel Bohemia Sektu Ondřej Beránek. „Dle našeho názoru je to skvělý způsob, jak upozornit na tuzemská vína a zároveň zabránit případnému klamání zákazníka. Lidé u nás na moravská vína slyší a při nákupu je preferují," říká Beránek.

Boj proti falšování především sudového vína v těchto dnech vrcholí. Už dnes by měl ministr zemědělství představit některé konkrétní návrhy, mezi něž patří hlavně certifikovaný prodej sudového vína.

Jak vypadá nové rozlišení na láhvi?