Své o tom ví developerská firma Skanska Reality, která koupila areál někdejšího strojírenského závodu v průmyslové zóně v Praze 10.

Místo něj plánuje bytový komplex Malešice Polygrafická pro 2500 lidí. Aby výstavba mohla vůbec začít, musí areál zbavit nebezpečných látek. „Nejdřív musí být zpracována projektová dokumentace, která přesně určí rozsah kontaminace a technologický postup dekontaminačních prací. Zahájení sanace odhadujeme nejdřív na rok 2022,“ říká Petr Michálek, generální ředitel Skanska Reality.

Průzkumné vrty

Průzkumné vrty čekají také developera Pankrác, který nově chystá projekt Vivus Kolbenova o tisícovce bytů v místech bývalého závodu ČKD DIZ ve Vysočanech. Tam dřívější průzkum ukázal jedovaté látky v zemině i v podzemních vodách. Podle dokumentace, kterou investor předložil k posouzení vlivu projektu na životní prostředí (EIA), se jedná o kontaminaci ropnými látkami, chlorovanými uhlovodíky či těžkými kovy. „Byla identifikována zvýšená rizika vzniku karcinogenních onemocnění pro obytné využití území,“ stojí v dokumentaci EIA.

Výstavba bytů v průmyslových zónáchZdroj: Deník

Firma ale odhaduje, že území zbaví jedů v řádu měsíců. „Provedeme demolice, kontrolní vrty a kontaminovanou zeminu odvezeme. V projektu sanace je předpokládaná hloubka do 1,5 metru. Není nutné těžit do větší hloubky, místo lze také zasypat nezávadným materiálem,“ popisuje jednatel Vivus Kolbenova Jiří Pelnář. Náklady odhaduje na desítku milionů korun. „Což je v miliardovém projektu malá položka,“ dodává Pelnář.

Ani další námitky nevzbuzují u developerů obavy, že byty v budoucnu neprodají. U projektu uprostřed průmyslové zóny při ulici U Továren, který teď chystá Ekospol pod názvem Ekocity Hostivař, se v EIA objevilo, že „území je zcela odpřírodněné a chybí zde i přirozené složky životního prostředí“.

Ekospol naopak při inzerování Ekocity bere v potaz širší lokalitu a láká na přírodu s vyhledávaným parkem Hostivař-Záběhlice.

Změna k lepšímu

Podle Pelnáře nebudou zanedbané brownfieldy věčně nehostinným územím: „Tak to možná vidí naše generace, ale za pár let se celé prostředí změní, u bytových domů budou parky, cyklostezky.“ Novostavbám v brownfieldech jsou nakloněni urbanisté z Institutu plánování a rozvoje (IPR). „Výstavbu na těchto pozemcích podporujeme a počítá s ní i strategický plán Prahy. Město je díky ní kompaktní a zlepšuje se jeho prostupnost,“ říká mluvčí IPR Marek Vácha.

Obtíže při stavbě v průmyslové zóně V docházkové vzdálenosti není žádná základní škola. Vybuduje-li developer školku, děti budou pobývat venku ve znečištěném prostředí. K chystaným bytům existuje zatím jediný vjezd, který kříží železniční vlečka. To může zpozdit příjezd záchranářů. Současný územní plán dovoluje stavět byty. Naopak chystaný Metropolitní plán počítá jen s průmyslovou oblastí. Nadměrný hluk. Developeři byty vybavují rekuperací pro nucenou výměnu vzduchu, aby lidé nemuseli otevírat okna.