Rok 2035 má být v evropském automobilovém průmyslu přelomovým. Kvůli nařízení Evropské unie budou smět prodejci nabízet pouze auta s nulovými emisemi, tedy hlavně na bateriový pohon. Alespoň přechodné období nakonec nemá být tak tvrdé, jak úředníci původně plánovali. Nová emisní norma Euro 7, která má začít platit v půlce roku 2025, totiž zachová emisní limity výfukových plynů na úrovni současné Euro 6, a to včetně podmínek testování.

Záchrana pro spalovací motory. Tak jsou často označována syntetická paliva. Ilustrační snímek
Soumrak spalovacích motorů? Zachránit je mohou e-paliva, háček je ale v ceně

„Podařilo se dojednat takové znění, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj měkčí norma zajistí cenovou dostupnost nových aut se spalovacími motory. „Nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani neodčerpá evropskému automobilovému průmyslu prostředky, které nutně potřebuje pro přechod k nízkoemisní mobilitě,“ podotkl.

S novým scénářem přechodu k mobilitě s nulovými emisemi nemají zásadní problém ani výrobci aut. Mnozí z nich již omezují nabídku aut s dieselovými motory. Třeba automobilka Volvo oznámila, že za několik měsíců sjede z její výrobní linky poslední osobní „nafťák“.  

Nový spolek

Ne všichni ale vnímají elektromobilitu jako jediný možný směr. Mezi odpůrci jsou nejen řidiči, ale i někteří odborníci. Jejich hlasy chce spojit nově vzniklá Asociace řidičů osobních vozidel. „Sledujeme obří tlak na zákaz spalovacích motorů. Vadí nám, že se přehlížejí či zamlčují rizika prosazovaného nástupu elektromobility, ať už jde o ekonomickou nedostupnost, potencionální problémy s nedostatkem infrastruktury či elektřiny, nebo v neposlední řadě vzrůstající závislost na Číně,“ vysvětlil tento týden její zakladatel Josef Pátl. Do spolku chce v horizontu dvou let přilákat statisíce členů.

Podle asociace legislativní změny zvýhodňující pouze vozidla na elektřinu omezují vývoj jiných technologií. „Vadí nám, že se pod líbivou záminkou dekarbonizace násilně omezují či zakazují některé technologie a naopak privilegují postupy a technologie, podporované novými zákony, směrnicemi a dotacemi, které jsou nekoncepční, nedomyšlené. Nejsme proti dekarbonizaci, ale existují schůdnější cesty,“ řekl Pátl.

Automobily na českých silnicích. Ilustrační snímek
Češi nevěří autům s alternativním pohonem. Dál roste zájem o benzinové vozy

Spolek chce své postoje opírat o tvrdá data. Navázala spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze.

„Proti nařizované revoluční změně mluví i dosavadní neukončený vývoj baterií a nedostatek zkušeností z provozu a existence alternativních řešení. Pro toto posouzení mají odborníci dostatek podkladů, založených na tvrdých datech z experimentů i simulačních prostředků. Asociace tak bude vyvracet iluze o tom, že vše nové je nutně lepší,“ dodal expert na dopravní mobilitu z Fakulty strojní ČVÚT v Praze a odborný konzultant Jan Macek.