Cena vybraných dovážených produktů luxusní spotřeby, zejména pak lihovin a parfému, u kterých se dá předpokladát, že budou v prosinci nakupovány jako vánoční dárky, v průměru meziročně poklesla o jedenáct procent.  Vyplývá to z průzkumu maloobchodních cen spotřebního zboží, který provedlo Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) ve spolupráci s investiční společností TopForex.

„Posílení koruny o 5,7 procenta v porovnání s loňským prosincem sehrálo svou roli,“ komentoval hlavní zjištění výkonný ředitel společnosti TopForex Ivor Lehoťan.

„Ceny luxusních produktů z dovozu ale klesaly více. Jedním z důvodů je i agresívnější cenový marketing maloobchodních řetězců. Těm totiž přibývá konkurence v prodeji přes online vyhledávače, a tak musejí reagovat stále výraznějšími slevovými akcemi,“ doplnil Lehoťan.

Neznamená to však, že by letošní Vánoce vyšly českou domácnost levněji. Naopak, podle spotřebního koše, který CETA a TopForex sestavily z tradičních produktů kupovaných v prosinci a které jsou především domácího původu, se náklady na vánoce letos oproti prosinci 2016 zvýšily o 10,7 procent. Ukázkou je tabulka níže, ve které jsou uvedeny loňské a letošní ceny jednoho vybraného maloobchodního řetězce.

Zboží Cena v roce 2016 Cena v roce 2017 Změna v procentech
kapr půlený (1 kg) 149 179 +20,1
brambory (2 kg)  28,90 29,90 +3,4
Pilsner Urquell  24,90 25,90 +4
mouka  19,90 22,90 +15,1
cukr moučka  18,90 25,90 +37
vanilkový cukr  5,70 6,90 +21
Bella Cucina Prosseco  99,90 99,90 0
Dermacol Aroma Ritual  299,90 349,90 +16,7
Dostihy a sázky 199 199 0
Coca-Cola  24,90 24,90 0
Celkem 871 964,20 +10,7

Je zjevné, že posílení koruny bohužel nevedlo ke snížení cen u běžného spotřebního zboží a potravin. Zdražení u většiny produktů není příliš dramatické, koresponduje s inflací či dalšími fundamentálními jevy mezi něž mimo jiné patří vliv počasí na sklizeň potravin či hmotnost ryb.