„Povinné ručení se vztahuje na každé vozidlo, zapsané v registru, kromě aut vyřazených z provozu, aut zaniklých, neboli trvale vyřazených, vyvezených do jiného státu nebo odcizených,“ zopakovala mluvčí Městského úřadu v Třebíči Irini Martakidisová.

Sankce za nepojištěné auto stanovilo Ministerstvo financí. Sankce bude vymáhat Česká kancelář pojistitelů. Výše sankce je odvislá od počtu nepojištěných dnů a liší se také zdvihovým objemem válců motoru.

Například za nepojištěnou motorku se zdvihovým objemem válců motoru nad 500 kubických centimetrů zaplatí vlastník nebo provozovatel denně 25 korun. Měsíčně je to 775 korun a za celý rok bez pojištění pak 9 125 korun. Za nepojištěné osobní auto s objemem válců motoru od 1 850 do 2 500 kubických centimetrů je to denně 65 korun, měsíčně 2 015 korun a za rok 23 725 korun.

U autobusů je pak roční sazba od 56 do 105 tisíc. Povinné ručení se týká samozřejmě také elektromobilů. U těch není sankce stanovena na základě zdvihového objemu válců motoru, ale podle výkonu v kilowattech.

„Sankce jsou poměrně vysoké a jízda bez povinného ručení se rozhodně nevyplácí,“ upozornila mluvčí.

Může nastat situace, kdy prodávající udělí plnou moc kupujícímu v dobré víře, že kupující auto převede na sebe, ale nestane se tak. „Upozorňujeme vlastníky a provozovatele vozidel, že si mohou požádat o ověření vlastnictví auta na kterémkoli oddělení registru vozidel,“ podotkla mluvčí.