Paní Rottová pochází z Klášterce nad Ohří v severních Čechách. Dlouho ve svém městě nemohla sehnat práci. Před nedávnem se na ni usmálo štěstí, ale v několik desítek kilometrů vzdáleném Chomutově. „Původně jsem dojíždět nechtěla, ale nedá se nic dělat,“ říká. Za autobus dá každý den přes šedesát korun, a kdyby měla platit víc, udělalo by jí to díru do rozpočtu. „V poslední době by to asi nebyla jediná, ale i tak by mě to mrzelo. Není to dnes lehké,“ svěřila se.

Rozhodují obce

Zatím ale může zůstat v klidu, Janotův balíček by neměl mít na cenu jízdenky bezprostřední vliv. Podle průzkumu Deníku se zvýšením nepočítají například v Českých Budějovicích, Pardubicích, Olomouci, Liberci a v celé řadě dalších oslovených měst.

Dopravci samotní by patrně na ceny jízdného sáhli, brání jim v tom ale politici, protože většina dopravních podniků patří městům a obcím. „Zdražování není věcí společnosti, ale zastupitelstev. Pokud se rozhodnou, že se jízdné nezvýší, zvyšovat se nebude. Závisí to na politické reprezentaci,“ říká předseda rady jednatelů Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Zdeněk Blažek.

Přesto zvýšení DPH a spotřební daně představuje nemalé náklady, které se podle současných odhadů budou pohybovat v řádech milionů korun. Jak samy podniky dodávají, tento účet bude muset přece jen někdo zaplatit.

Obce na tom nejsou růžově

„Dohromady počítáme, že se nám náklady zvýší asi o tři miliony,“ vypočítává šéf hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich. „Cesty jsou zhruba dvě, buď to můžeme řešit zdražováním, ale to zase odradí cestující, nebo ztrátu může kompenzovat objednavatel, tedy města a obce, ale ty na tom taky nejsou růžově,“ prohlásil.

Podle Radima Jančury, majitele žlutých autobusů Student Agency, dopravcům spíše uškodí zvýšení DPH. Zdražení benzinu, potažmo nafty, je prý tolik trápit nemusí. Zákazníky jim totiž nesebere.

„Ve chvíli, kdy podraží pohonné hmoty, náklady se zvednou všem. To znamená, že to jízdu autem oproti autobusům nijak nezvýhodňuje,“ říká Jančura. Navýšení DPH je ale podle něho horší v tom ohledu, že na rozdíl od aut veřejnou dopravu prodraží. Kdyby ke zdražování u dopravců přece jen došlo, bude podle Jančurových slov vinno hlavně vyšší DPH.

VOJTĚCH JANDA, PAVEL CECHL