V Evropské unii se smějí chia semínka prodávat až od roku 2009, do té doby čekala na povolení Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. „Evropské úřady je označily za novou potravinu, u které musí zkoumat zdravotní nezávadnost. Podmínkou schválení prodeje chia semínek v Evropské unii bylo, že se jich denně nesmí sníst více než 15 gramů,“ vysvětlila důvody, proč se časopis dTest rozhodl semínka otestovat, jeho šéfredaktorka Hana Hoffmannová.

Stovky lidí si o víkendu našly cestu na 13. Burčákfest v Louckém klášteře ve Znojmě. Tradičně se šlapalo víno bosýma dívčíma nohama, ochutnával burčák i vyzrálé víno ve štukovém sále.
Sezóna burčáku je v plném proudu. Jak se vyhnout podvodníkům?

V laboratoři nechal spotřebitelský časopis prozkoumat 14 zástupců chia semínek z prodejen se zdravou výživou i ze supermarketů, pět z nich v bio kvalitě. Soustředil se přitom nejen na množství a kvalitu tuků a bílkovin, ale také na přítomnost nežádoucích látek.

„Čtenáře zajímalo, jestli nejsou výživové vlastnosti semínek přeceňovány. Náš nezávislý test ukázal, že ať si dáte jakákoliv z testovaných chia semínek, svému zdraví prospějete. Pátrali jsme po mykotoxinech a pesticidech, ale neúspěšně. Naopak, výskyt přínosných látek převýšil naše očekávání,“ shrnula zjištění Hoffmannová.

Mají takřka zázračné vlastnosti

Hlavním přínosem chia semínek pro lidské zdraví je jejich vysoký obsah esenciální omega-3 nenasycené mastné kyseliny alfa-linolenové (ALA) a omega-6 nenasycené mastné kyseliny linolové (LA). Obě náš organizmus potřebuje ke stavbě buněk nebo pro správnou činnost nervové soustavy a je odkázán na jejich příjem zvenčí. Chia semínka obsahují prospěšné mastné kyseliny, navíc ve správném poměru.

Ilustrační foto
Složení veget? Až dvě třetiny sůl, zeleniny pomálu, varuje dTest

Ve 100 gramech semínek se nachází okolo 20 gramů ALA a šest gramů LA. Pro nás Středoevropany je výhodné, že chia olej obsahuje kyselin omega-3 třikrát až čtyřikrát více než omega-6, protože tím vyvažuje nerovnováhu způsobenou nedostatkem ryb v našem jídelníčku.

Díky vysokému obsahu bílkovin, vlákniny a želírujícím schopnostem jsou chia semínka oblíbená pro přípravu dezertů o konzistenci pudinku. Díky své neutrální chuti semínka neovlivňují pokrmy, tudíž se dají použít víceméně do čehokoliv.

Hořčice a hořčičná semínka.
dTest: Hořčice obsahují méně éček než za totality. Výrobci klamou v obsahu cukru

„Relativně vysoký průměrný obsah bílkovin (okolo 22 procent) nás mile překvapil. Evidentně s tak vysokým obsahem bílkovin nepočítali ani výrobci, protože údaj na obalech byl v mnoha případech podhodnocený,“ popisuje rozdíl mezi deklarovaným a skutečným složením Hana Hoffmannová.

Odborníci doporučují konzumaci chia semínek všem věkovým kategoriím. „Menším dětem a mladším osobám zejména kvůli podpoře činnosti mozkové tkáně, osobám středního věku a starším pro dobrou funkčnost kardiovaskulárního aparátu a starým lidem pro udržení dobré funkce mozkové tkáně, přibližuje jejich pozitiva nutriční terapeutka Ing. Hana Střítecká, PhD.

V poslední dobou jsou omega-3 spojovány i s prevencí neurodegenerativních poruch. Konzumaci chia semínek se proto ve zvýšené míře doporučuje i osobám trpícím roztroušenou sklerózou.

Zátiší s plody moře. Ilustrační foto.
S dary moře putují na talíř i plasty. Co udělají se zdravím, zatím nikdo neví