V Evropské unii se smějí chia semínka prodávat až od roku 2009, do té doby čekala na povolení Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. „Evropské úřady je označily za novou potravinu, u které musí zkoumat zdravotní nezávadnost. Podmínkou schválení prodeje chia semínek v Evropské unii bylo, že se jich denně nesmí sníst více než 15 gramů,“ vysvětlila důvody, proč se časopis dTest rozhodl semínka otestovat, jeho šéfredaktorka Hana Hoffmannová.

V laboratoři nechal spotřebitelský časopis prozkoumat 14 zástupců chia semínek z prodejen se zdravou výživou i ze supermarketů, pět z nich v bio kvalitě. Soustředil se přitom nejen na množství a kvalitu tuků a bílkovin, ale také na přítomnost nežádoucích látek.

„Čtenáře zajímalo, jestli nejsou výživové vlastnosti semínek přeceňovány. Náš nezávislý test ukázal, že ať si dáte jakákoliv z testovaných chia semínek, svému zdraví prospějete. Pátrali jsme po mykotoxinech a pesticidech, ale neúspěšně. Naopak, výskyt přínosných látek převýšil naše očekávání,“ shrnula zjištění Hoffmannová.

Mají takřka zázračné vlastnosti

Hlavním přínosem chia semínek pro lidské zdraví je jejich vysoký obsah esenciální omega-3 nenasycené mastné kyseliny alfa-linolenové (ALA) a omega-6 nenasycené mastné kyseliny linolové (LA). Obě náš organizmus potřebuje ke stavbě buněk nebo pro správnou činnost nervové soustavy a je odkázán na jejich příjem zvenčí. Chia semínka obsahují prospěšné mastné kyseliny, navíc ve správném poměru.

Ve 100 gramech semínek se nachází okolo 20 gramů ALA a šest gramů LA. Pro nás Středoevropany je výhodné, že chia olej obsahuje kyselin omega-3 třikrát až čtyřikrát více než omega-6, protože tím vyvažuje nerovnováhu způsobenou nedostatkem ryb v našem jídelníčku.

Díky vysokému obsahu bílkovin, vlákniny a želírujícím schopnostem jsou chia semínka oblíbená pro přípravu dezertů o konzistenci pudinku. Díky své neutrální chuti semínka neovlivňují pokrmy, tudíž se dají použít víceméně do čehokoliv.

„Relativně vysoký průměrný obsah bílkovin (okolo 22 procent) nás mile překvapil. Evidentně s tak vysokým obsahem bílkovin nepočítali ani výrobci, protože údaj na obalech byl v mnoha případech podhodnocený,“ popisuje rozdíl mezi deklarovaným a skutečným složením Hana Hoffmannová.

Odborníci doporučují konzumaci chia semínek všem věkovým kategoriím. „Menším dětem a mladším osobám zejména kvůli podpoře činnosti mozkové tkáně, osobám středního věku a starším pro dobrou funkčnost kardiovaskulárního aparátu a starým lidem pro udržení dobré funkce mozkové tkáně, přibližuje jejich pozitiva nutriční terapeutka Ing. Hana Střítecká, PhD.

V poslední dobou jsou omega-3 spojovány i s prevencí neurodegenerativních poruch. Konzumaci chia semínek se proto ve zvýšené míře doporučuje i osobám trpícím roztroušenou sklerózou.