"Chceme dbát na dodržování rychlostních limitů právě na omezených úsecích," uvedl Rýdl. Po dokončení oprav se kamerový dohled nad dodržováním rychlosti přesune na další opravovaný úsek. Ministerstvo dopravy již dříve uvedlo, že nehodlá takto přísně sledovat dodržování povolené rychlosti po celé délce dálnice, ale jen v rizikových úsecích.

"Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Od dodržování rychlosti ve zúženích si slibujeme větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a méně nehod," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj jde úřadu o prevenci, nikoliv o vybírání pokut. Detekční kamery umí po projetí automobilu měřeným úsekem automaticky vypočítat rychlost vozidla a tyto informace předat policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Ty pak budou přestupky s provozovatelem vozidla, doplnilo ministerstvo.

ŘSD plánuje do léta pořídit dalších pět podobných zařízení, která by se postupně měla objevit na dalších opravovaných úsecích. Nyní jsou na dálnici D1 rozestavěné tři úseky a dalších šest staveb by mělo být zahájeno během letošního roku.

Kromě zařízení, se kterými se počítá pro odhalování přestupků s možností automatického rozesílání pokut, plánuje ŘSD rozšířit síť radarů pro statistická měření a varování řidičů. Jeden takový systém v předchozích dnech silničáři instalovali na pražském okruhu po sjedu z D1 ve směru na dálnici D5. Jde o radar, který kontroluje rychlost všech projíždějících vozidel v obou směrech a ukládá data o rychlosti spolu s registračními značkami vozidel. Značky rychle jedoucích vozů toto zařízení zobrazuje na elektronických tabulích u silnice, což podle předchozích zkušeností dokáže řidiče od překračování rychlosti odradit, dodal mluvčí.