Nad nimi visí hrozba pokut za nelegální převoz osob. Například dopravce z Hořovic Radoslav Nešpor kvůli sankcím loni málem zkrachoval. „Den před Vánocemi jsem měl zaplatit milion tři sta tisíc korun za 14 běženců, kteří se ukryli v našem kamionu. V průběhu sedmnácti let, kdy do Británie jezdím, jsem už vydal na pokutách kvůli migrantům zhruba milion šest set tisíc korun. Bral jsem si půjčky u bank," říká Nešpor.

Poslední pokutu už zvládnout nedokázal. Jeho případu se ale ujal europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který jako zástupce Evropské unie českým firmám pomáhá při komunikaci s britskou stranou. Požádal úřady ve Velké Británii o přezkoumání případu. Sankce se nakonec podařilo odvrátit.

Pokud ale dopravce nemá zastání od politiků nebo peníze na britského právníka, pokutu za běžence zaplatit musí. Nikoho nezajímá, že dodržel všechny předpisy a prošel celní kontrolou. „Pokuty jsou od roku 2014 stále vyšší. Pohybují se v rozmezí od tisíce do 3500 liber (asi 30 300 až 106 200 korun). To může být pro mnohé firmy likvidační," říká mluvčí mluvčí Sdružení automobilových dopravců Martin Felix. Podle něj jde o přenášení zodpovědnosti za bezpečnost na silnicích a ostrahu hranic ze státu na jednotlivce.

S tím souhlasí i poslanec Jan Birke (ČSSD). „V prvé řadě musejí svůj postoj k poctivým českým řidičům přehodnotit britské úřady. Je úkolem pro ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), aby se svým britským protějškem vyjednal nápravu současné situace," říká Birke.

Snaha ministra Ťoka vyřešit potíže českých dopravců však naráží na nesplněné přísliby zahraničních partnerů. „Problém vidím v nedůkladné a poněkud liknavé práci francouzských pohraničních orgánů. Přestože deklarují nákladní prostor vozidla jako zkontrolovaný a bez migrantů, britští pohraničníci pak migranty objeví. Se svým francouzským protějškem jsem již o tomto problému jednal. Ubezpečil mě, že bezpečnostní a kontrolní orgány budou posíleny," říká ministr.

Dodává, že s britským kolegou projedná potíže českých dopravců při nejbližší vhodné příležitosti.

Při jednání s Brity to však podle europoslance Zdechovského nebude mít Ťok vůbec lehké. Na lepší časy se totiž rozhodně neblýská. „Po brexitu se situace zhorší. Britští celníci budou ještě přísnější vůči nepříliš pečlivým francouzským pohraničníkům a všem přijíždějícím cizincům," dodává.