Ta vyvrací jeden z hlavních argumentů dopravců, a sice, že v Česku je nedostatek míst pro odstávku kamionů. Odborná analýza, kterou zpracovali experti z dopravní fakulty ČVUT, potvrzuje pravý opak – parkování pro kamiony je u nás dost.

Stačí, aby se upravila stávající místa a kapacita míst vzroste více než dvojnásobně. „Podle této studie tak padá jeden z hlavních důvodů, kterými operují řidiči kamionů,“ potvrzuje náměstek ministra dopravy Petr Šlégr (SZ).

Samotní autodopravci si nechali podobnou analýzu vypracovat loni v létě. Tehdy jim vyšlo, že chybí zhruba dva tisíce míst. Podle expertů z ČVÚT je to ale lehce řešitelná situace. „V současnosti je u řešených dálnic k dispozici 1233 parkovacích míst, tuto kapacitu je možné bez výrazných stavebních investic zvýšit na 2605 míst,“ píší ve zprávě pro ministerstvo odborníci z ČVÚT.

Podle nich lze větší počet míst pro kamiony docílit poměrně jednoduchými nástroji: je potřeba lépe značit stávající odpočívadla a dále se musí otevřít dosud zavřená parkoviště, která sice už stojí, ale nevyhovují stavebním normám například kvůli délce nájezdu. Rovněž je potřeba výrazně zvýšit informovanost řidičů kamionů o volných místech na parkovištích, a to pomocí vysílaček nebo elektronických dopravních značek, jež se nyní budují nad dálnicemi.

Odborníci: Koordinujte cesty

Jako „bonus“ pak odborníci doporučují, aby dopravci lépe koordinovali svoje cesty se zbožím a snažili se o zásobování „just-in-time“, tedy naložit a vyložit zboží bez zbytečných prodlev v průběhu cesty.

„Novou studii o parkovacích místech jsme zatím neviděli, takže se k ní nechceme vyjadřovat.Nicméně představy některých politiků o tom, že si někdo stoprocentně naplánuje jízdu stále považujeme za naivní,“ reagoval mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Největším zastáncem celoročního zákazu jízd kamionů v pátek zůstává vládní Strana zelených. Jejich poslankyně Věra Jakubková už představila vlastní návrh na regulaci kamionů, který počítá s celoročním omezením po větší část víkendu. Zatím se ale pro návrh hledá politická podpora.

Hlavní vyjednávání tak přijde na řadu zhruba za dva týdny, kdy na schůzku s premiérem opět dorazí autodopravci. Jejich požadavky zůstávají stejné: odmítají páteční zákaz jízd, chtějí slevu na mýtném a zavedení takzvané „profi nafty“, tedy vracení části peněz ze spotřební daně. Kromě toho žádají, aby vláda stanovila pevný termín přijetí eura.