A to i přesto, že udělat z vlaků konkurenceschopnou alternativu tirákům chce ve svém programovém prohlášení i koaliční vláda ODS, KDU-ČSL a Strany zelených. „Železnice nedisponuje dostatečnými kapacitami, které by umožnily převést významnou část přepravy zboží ze silnice na koleje,“ říká dopravní expert ČVUT a stínový ministr dopravy ČSSD Petr Moos.

Lepší pozici mohou drahám přinést jen masivní investice. Na hlavních železničních uzlech by podle Moose měla vzniknout logistická centra pro překládání a skladování zboží. „V Británii během posledních osmi let došlo k nárůstu nákladní dopravy na železnici o šedesát procent, čili vzory pro nás jsou,“ dodal Moos.

Kromě nedostatečné infrastruktury má zatím železnice i další nedostatky. Nedokáže například zareagovat tak rychle, jako silniční doprava. „Kulatinu nebo řezivo musíme být schopni dodat zákazníkům podle jejich přání v určitý čas. Zatímco kamion je přistaven velice rychle, železniční vagon může být připraven s několikahodinovým nebo i jednodenním zpožděním,“ říká František Vomočil, jednatel dřevozpracující společnosti Stora Enso. Jinak má ale firma s dráhami výbornou zkušenost. „Většinu sypkých hmot, což jsou u nás štěpky a piliny, přepravujeme pouze po železnici,“ dodal Vomočil.

Dopravu po železnici do zahraničí komplikuje také složitá administrativa, ale také technické problémy. Zabezpečovací zařízení tratí v mnoha zemích se liší, a proto se musí na hranicích často přepřahat lokomotivy. To železniční přepravu výrazně zpomaluje.