Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapsch dostal pokutu za vady systému mýtného

Praha - Penále ve výši 171 milionů korun bude muset zaplatit státu firma Kapsch za závady při zavádění mýtného na českých silnicích a dálnicích.

13.7.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Z toho 50 milionů bude činit sleva za odvedenou práci, 121 milionů potom samotné smluvní penále.

Podle státu Kapsch například neupravil terén kolem mýtných bran nebo k nim nepostavil žebříky. „Další významnou skupinu tvořilo pozdní dodávání dokumentace k systému či dolaďování požadované funkčnosti webových aplikací,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Generální dodavatel například také nestihl v době spouštění mýtného systému provést dvě inventury, takže řádně proběhly až později.

Hlavním problémem realizace projektu byl zkrácený termín výstavby. Vítěz soutěže na dodávku mýtného systému konsorcium Kapsch se ve své nabídce zavázal realizovat dílo do dvanácti měsíců, ale vzhledem k časovým průtahům s uzavřením tendru nakonec bylo nutné tento termín zkrátit o tři měsíce tak, aby se s výběrem mýtného mohlo začít od 1. ledna 2007, jak bylo plánováno. Tato skutečnost byla hlavní příčinou toho, že při spuštění systému stát evidoval zvýšený počet vad a nedodělků, které byly dodavatelem v následujícím období postupně odstraňovány.

Většina vad odstraněna

„V případě celoplošného elektronického mýtného systému jde o tak rozsáhlé a robustní dílo, že některým důvodům k penalizaci se prostě nelze vyhnout,“ prohlásil k závadám generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Drtivá většina vad a nedodělků však již prý byla odstraněna.

Kapsch přitom nepočítá, že by se proti rozhodnutí vlády odvolal. „Je nutné si uvědomit, že se jednalo o dohodu mezi státem a námi, kdy jednotlivé položky zkoumal třeba i nezávislý znalec,“ říká mluvčí společnosti David Šimoník. Vláda tak jenom dohodu posvětila.

Mýtný systém funguje v Česku od roku 2007. Zpoplatňuje na základě ujetých kilometrů všechny kamiony s hmotností nad 12 tun, od ledna 2010 se mýtná povinnost rozšíří na vozidla s hmotností od 3,5 tuny. Mýtné se vybírá prostřednictví mikrovlnné technologie na 1200 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic 1. třídy. Za celou dobu provozu až dosud vybral od kamionů přes 14 miliard korun.

Autor: Pavel Cechl

13.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
AKTUALIZOVÁNO
73 33

Trestu smrti i amnestii řekli ne. Prezidentští kandidáti jeli vlakem Deníku

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
8 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Zeman odletěl do Ruska. S Putinem se sejde zítra

Prezident Miloš Zeman dnes odletěl z Prahy na pětidenní státní návštěvu Ruska. Na jedné z jeho posledních zahraničních cest před lednovými prezidentskými volbami ho doprovází početná skupina českých podnikatelů, kteří budou na seminářích v Moskvě a uralském Jekatěrinburgu diskutovat o rozšíření kontaktů s ruskými firmami. Podepsat mají smlouvy za víc než 20 miliard korun. 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT