Z toho 50 milionů bude činit sleva za odvedenou práci, 121 milionů potom samotné smluvní penále.

Podle státu Kapsch například neupravil terén kolem mýtných bran nebo k nim nepostavil žebříky. „Další významnou skupinu tvořilo pozdní dodávání dokumentace k systému či dolaďování požadované funkčnosti webových aplikací,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Generální dodavatel například také nestihl v době spouštění mýtného systému provést dvě inventury, takže řádně proběhly až později.

Hlavním problémem realizace projektu byl zkrácený termín výstavby. Vítěz soutěže na dodávku mýtného systému konsorcium Kapsch se ve své nabídce zavázal realizovat dílo do dvanácti měsíců, ale vzhledem k časovým průtahům s uzavřením tendru nakonec bylo nutné tento termín zkrátit o tři měsíce tak, aby se s výběrem mýtného mohlo začít od 1. ledna 2007, jak bylo plánováno. Tato skutečnost byla hlavní příčinou toho, že při spuštění systému stát evidoval zvýšený počet vad a nedodělků, které byly dodavatelem v následujícím období postupně odstraňovány.

Většina vad odstraněna

„V případě celoplošného elektronického mýtného systému jde o tak rozsáhlé a robustní dílo, že některým důvodům k penalizaci se prostě nelze vyhnout,“ prohlásil k závadám generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Drtivá většina vad a nedodělků však již prý byla odstraněna.

Kapsch přitom nepočítá, že by se proti rozhodnutí vlády odvolal. „Je nutné si uvědomit, že se jednalo o dohodu mezi státem a námi, kdy jednotlivé položky zkoumal třeba i nezávislý znalec,“ říká mluvčí společnosti David Šimoník. Vláda tak jenom dohodu posvětila.

Mýtný systém funguje v Česku od roku 2007. Zpoplatňuje na základě ujetých kilometrů všechny kamiony s hmotností nad 12 tun, od ledna 2010 se mýtná povinnost rozšíří na vozidla s hmotností od 3,5 tuny. Mýtné se vybírá prostřednictví mikrovlnné technologie na 1200 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic 1. třídy. Za celou dobu provozu až dosud vybral od kamionů přes 14 miliard korun.