Ministerstvo se bezprostředně po zamítnutí stížnosti Kapsche rozhodlo, že proti rozhodnutí ÚOHS nepodá rozklad. Tím padlo předběžné opatření, které mu do té doby zakazovalo uzavřít smlouvu s československým konsorciem firem CzechToll a SkyToll. Společnost SkyToll provozuje od roku 2010 satelitní mýtný systém na Slovensku. Firmu CzechToll ovládá skrze skupinu PPF ovládá nebohatší Čech Petr Kellner.

„Podpisem smlouvy jsme dokončili výběr provozovatele systému elektronického mýta. Konsorcium CzechToll a SkyToll má teď 14 měsíců na přípravu a také převzetí celého systému od končící společnosti Kapsch,“ prohlásil při podpisu smlouvy ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Ilustrační foto.
Kapsch vrací úder. Podal trestní oznámení na člena rozkladové komise ÚOHS

Celková hodnota zakázky činí 29 miliard korun, přičemž většina této sumy padne na rozšíření zpoplatněné sítě o dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Ministerstvo předpokládá, že za deset let se na mýtném vybere 140 až 150 miliard korun.

Firma Kapsch podle ÚOHS neprokázala, že by ji nastavené podmínky soutěže nějak poškodily. „Úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch, neboť v postupu zadavatele neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek,” uvedl tiskový mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Dodal, že úřad správní řízení zastavil, neboť v návrhu nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit.

Tretní oznámení, nabídka na odkup a vyhozené miliardy

Kapsch v posledních měsících bojoval o ponechání lukrativní zakázky různými prostředky. Podal například trestní oznámení na advokáta Jana Hrazdiru, člena rozkladové komise ÚOHS. Obvinil jej z toho, že komunikoval přímo s ministerstvem a ovlivňoval výsledek řízení v jeho prospěch. Již dříve firma státu nabídla, aby odkoupil její provozní část. Opakovaně uváděla, že by ministerstvo mohlo díky ní ušetřit téměř polovinu prostředků a že současná soutěž bude pro stát prohrou.

„Jsme šokováni, že aniž se objevily nové skutečnosti, správní orgán klidně otočil své stanovisko o 180 stupňů. Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci. Právní stát dostává na frak, protože se začíná prosazovat strategie, že zákon sice můžete porušovat, ale když existují vyšší politické zájmy, tak se právo nějak ohne a přizpůsobí. Antimonopolní úřad si do budoucna pro sebe vytvořil velmi nebezpečnou pozici, když nedokázal odolat vnějším vlivům. A navíc si tímto postupem naprosto naboural svou předchozí judikaturu,“ uvedl David Šimoník, mediální zástupce Kapsch.

Mýtný systém (ilustrační snímek)
Řešení mýtného patu? Kapsch nabídl státu k odprodeji svou provozní část

Podle něj je zjevné, že se jedná o předem připravené divadlo. "ÚOHS doručil rozhodnutí teprve ve 13 hodin, ale už v 16 hodin ministr dopravy oznamuje, že se stihnul vzdát rozkladu a podepsat smlouvu s vítězem. Některé informace dokonce hovoří o tom, že už minimálně týden podávají zástupci CzechToll úřadům na různých místech republiky žádosti o vydání stavebního povolení ke stavbě mýta,“ dodává s tím, že spolu s právníky firma nyní zkoumá vzniklou situaci a v nejbližších dnech bude veřejnost informovat o dalším postupu.“

Výsledky tendru zrušil ÚOHS letos v květnu právě na podnět Kapsche. V srpnu však do kauzy zasáhl předseda ÚOHS Petr Rafaj, jenž prvoinstanční rozhodnutí jím vedené instituce zrušil. Poukázal přitom na skutečnost, že Kapsch si stěžoval mimo jiné na netransparentnost při předávání zadávací dokumentace. Autorem podstatné čáti této dokumentace přitom byla coby stávající provozovatel sama rakouská firma.

Ilustrační foto
Tendr na mýto se vrací na začátek, antimonopolní úřad soutěž zrušil

„ÚOHS ruší tendr z ryze formálních důvodů, které pokud by byly pravdivé, neměly by reálný vliv na samotný průběh soutěže. Svým znaleckým posudkem jsme prokazovali, že všechny vydané disky byly shodné. Podobnou logikou se dá napadnout jakýkoliv tendr, ve kterém je distribuována rozsáhlá dokumentace,“ uvedl tehdy Ťok.

Společnosti CzechToll a SkyToll by v souladu s výsledky soutěže provozovat mýtný systém po dobu deseti let za téměř 11 miliard korun. Namísto kontroverzních mýtných bran přitom měly nasadit satelitní technologii.