"Pokud udržíme podobný růst na klíčových trzích v Severní Americe, Evropě a Asii, za letošní rok bychom mohli dosáhnout obratu okolo jedné miliardy eur (27 miliard Kč)," řekl HN zakladatel společnosti Oliver Dlouhý.

Portál těží z chytrého algoritmu a loni vydělal dvě stě milionů korun

Algoritmus umí pracovat s internetovými nabídkami různých, nejčastěji lowcostových aerolinek. Na dané trase obvykle najde nejlevnější kombinaci letů. Logicky se mu tak daří hlavně u zákazníků, kteří plánují cestu mezi městy, jež nespojuje žádná přímá linka a jimž je jedno, s jakou společností poletí.

Oproti největším konkurentům, jejichž portály fungují na podobném principu, navíc Kiwi umí spojovat i lety aerolinií, jež spolu nemají podepsanou partnerskou smlouvu. "Díky tomu jsme unikátní. Zákazník s námi ušetří na některých trasách až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách," uvedl loni v květnu v americké televizi CNBC Oliver Dlouhý.

Podnikateli, který je po vstupu několika investorů včetně Jiřího Hlavenky vlastníkem asi čtvrtinového podílu Kiwi, se navíc daří firmu držet dlouhodobě v plusu. Za loňský rok dosáhl její zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) téměř dvou set milionů korun.

Kiwi.com se snaží dotáhnou na celosvětové lídry trhu

Co do výše obratu ale Kiwi podle HN největší konkurenty stále jen dohání. Globální lídr, americká Expedia, za loňský rok utržila 8,7 miliardy dolarů (v přepočtu přes 220 miliard korun). Z toho sice většina pocházela z rezervací ubytování, pronájmu aut nebo nákupu lodních lístků, i tak ale prodej letenek tvořil okolo 15 procent příjmů Expedie, což odpovídá asi 33 miliardám korun.

Na trhu navíc roste další podobný gigant - skupina Priceline. Provozovatel známého portálu Booking. com se sice dříve zaměřoval hlavně na rezervace hotelových pokojů, penzionů nebo míst v restauracích. V posledních letech ale rychle skupuje i menší internetové prodejce letenek jako Kayak.com či Momondo.

Firma roste jako z vody

Kiwi.com je jednou z nejrychleji rostoucích technologických firem nejen v Česku, ale i v Evropě. V současnosti má přes 900 zaměstnanců.

Například konkurenční Student Agency loni prodala v Česku a na Slovensku letenky za 3,3 miliardy korun, což je meziročně o pět procent více. Podnik Radima Jančury si tak drží pozici jedničky na českém a slovenském trhu, druhá Asiana provozující web Letuška.cz loni prodala letenky za 2,8 miliardy, přičemž jí prodeje také rostly.

Oproti uvedeným firmám je ale český trh pro Kiwi.com minoritní záležitostí.

Čtěte také:

Portál Letuška.cz začne prodávat vlastní zájezdy do Asie
Student Agency hlásí růst tržeb z prodeje letenek
Travel Service prodává letenky na Kubu i jednotlivým turistům