Nerozšíření „ruzyňského“ letiště by podle lídra pražské TOP 09 mohlo Prahu v budoucnu ekonomicky oslabit. „Není možné populisticky strkat hlavu do písku před společenským a ekonomickým vývojem. S jistou nadsázkou bychom pak mohli dopadnout jako některá města a obce v 19. století, která se bránila tomu, aby k nim byla zavedená železnice, což mělo následně fatální dopad pro jejich rozvoj,“ poznamenal předseda klubu zastupitelů Spojených sil pro Prahu (TOP 09 + STAN + KDU-ČSL) Jiří Pospíšil.

Zmíněnou změnu územního plánu navrhl primátorův náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09), který dospěl „po pečlivé úvaze“ k závěru, že takzvaná paralelní dráha může být v případě dodržení určitých zásad přínosná nejen ekonomicky, ale i z hlediska bezpečnosti letového provozu a životního prostředí v okolí letiště.

Vizualizace rychlodráhy z Prahy do Kladna: Stanice Dlouhá míle
Město pomůže státu, koupí pozemky kvůli modernizaci trati na letiště

Hlaváček upozornil na fakt, že navržení změny vyplývá ze zákona a že stejně tak měli radní povinnost jeho návrh schválit, protože už je součástí Zásad územního rozvoje města (ZUR) a podle stavebního zákona musí být nižší územní dokumentace v souladu s vyšší. K těmto pravidlům je nicméně náměstek kritický. „Je to nesmyslný paragraf, který naše radní nutí hlasovat formálně a podráží nám nohy v práci za práva samospráv v pořizování územně plánovací dokumentace. Ranvej je citlivou otázkou proporcionality, ale podmínky pro změny tohoto druhu jsou jednak ve stanovisku EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a jednak v ZUR,“ uvedl Hlaváček, podle kterého si město každopádně může v územním řízení ohlídat závaznost těchto podmínek, včetně důsledného monitoringu hluku.

Hřib chce nejdřív vyřešit nadměrný turismus

Piráti v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem považují za největší úskalí možné „expanze“ letiště dopady turistických služeb, jako jsou krátkodobé pronájmy, na život ve městě. „Pokud se shodneme na tom, že Praha větší letiště potřebuje, tak je z mého pohledu nejdříve třeba, aby byly splněny určité nezbytné podmínky pro jeho další rozvoj. Jde především o to, že město nutně potřebuje nějakou možnost regulace negativních důsledků nadměrného turismu, který v Praze vytváří celou řadu problémů,“ řekl po vleklé debatě radních k tématu Hřib, podle kterého zatím parlament nevyslyšel volání Prahy po regulaci Airbnb a podobných platforem.

Vizualizace budoucí podoby letiště v Ruzyni. Paralelní dráha.
Výstavba paralelní dráhy na Letišti Václava Havla v Praze narazila na komplikace

„Jednoznačně by navíc musela být vyřešena i navazující doprava z letiště. Podle momentálních plánů by byla paralelní dráha dokončená dříve než železnice na letiště. Města zkrátka musí získat více pravomocí, aby mohla řešit problémy, které se jich týkají,“ dodal primátor.

Také koaliční uskupení Praha sobě je k plánu na rozšíření letiště s odhadovaným rozpočtem devět miliard korun skeptické. „Celý dopravní systém musí dávat smysl. A to včetně rozvoje ostatní dopravy, jako jsou vysokorychlostní tratě. Pokud by smysl nedával a ten současný návrh ho nedává, tak žádná nová dráha nepomůže,“ prohlásil předseda zastupitelů Praha sobě Jan Čižinský.

Jedna dráha? Postupné odsouzení k zániku, tvrdí radní

Změnu územního plánu nepodpořil ani primátorův náměstek a starosta Lysolají Petr Hlubuček (STAN). Podle něj by realizace záměru negativně ovlivnila kvalitu života v Praze. „Nejde jen o desítky tisíc lidí přímo dotčených výstavbou nové ranveje, ale de facto všechny obyvatele Prahy. Desítky miliard investovaných do zvýšení pohodlí přijíždějících turistů Praha dnes potřebuje jinde,“ řekl Hlubuček.

Radní Hlaváček naopak argumentuje, že „rozprostření“ letadel na dvě paralelní dráhy zmírní celkovou hlukovou zátěž a také mimo jiné uvolní atraktivní časy zejména pro byznysové lety, čímž podpoří kongresovou turistiku místo té „klasické“. Ponechání letiště jen s jednou hlavní dráhou by podle Hlaváčka znamenalo jeho „postupné odsouzení k zániku“. Návrh na změnu územního plánu dostane šanci na „reparát“ během prosincové schůze zastupitelů, kde by mohl uspět díky podpoře opozice.

Vizualizace budoucí podoby letiště v Ruzyni. Paralelní dráha.
VIDEO: Rozšířit letiště o novou ranvej? Vedení města není v otázce jednotné