V současné době nemáme peníze ani na další výrobu, ani na mzdy. Začátkem roku to prohlásil předseda odborů novoborských skláren Crystalex František Kuric. Sklárny o pár dnů později zbankrotovaly. A předznamenaly tak osud mnoha dalších podniků. Rok 2009 by se tak dal označit za rok bankrotů.

Krachy totiž nepostihly pouze sklářský a porcelárenský průmysl, ale i mnoho dalších oborů. Vedle firem patřících konsorciu Bohemia Crystalex Trading se mimo jiné dotkly například energetické společnosti Moravia Energo vlastněné miliardářem Tomášem Chrenkem, plzeňských strojíren Ostrov či výrobce oděvů Jitex.

Ušetřeny nezůstaly ani firmy specializující se na cestovní ruch. Svou činnost totiž letos neslavně ukončilo celkem pět cestovních kanceláří. Konec jedné z nich, Tomi Tour, byl dokonce označený za největší krach cestovky od roku 1997. Dovolenou mělo zkaženo čtrnáct tisíc jejích klientů. V zahraničí uvázly tři tisíce z nich.

Celkem podle předběžných analýz společnosti Czech Credit Bureau letos spadlo do konkurzu o třicet procent více podniků a podnikatelů než loni.

Krach ovšem nebyl ani zdaleka českým specifikem. Například ve Spojených státech tímto způsobem letos ukončilo svou činnost rekordních 135 bank, přičemž pád CIT Group patřil mezi největší americké bankroty vůbec. V problémech se však ocitly i mnohé evropské banky. Jejich problémy nakonec musely za pomoci sanací řešit vlády a centrální banky. Jenom jeden příklad za všechny – tímto způsobem se podařilo zachránit belgickou KBC, která v Česku vlastní ČSOB. „Peníze, které takto banky získaly, nakonec zabránily systémové krizi,“ říká ekonom Pavel Kohout ze společnosti Partners.

Velké problémy ovšem měl také nebankovní sektor. Pádu se nevyhnuly například americké automobilky Chrysler či General Motors. A podobně jako u CIT Group to byly rekordní bankroty.

Češi zase nejvíce zaznamenali bankrot SkyEurope. Původem slovenská společnost, která svou politikou levných letenek naučila „Čechy létat“, však měla potíže již od samého počátku. „V podstatě již od roku 2001 nevydělávala,“ říká analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Postupně musela odprodávat letadla, neplatila mzdy svým zaměstnancům. Zůstalo po ní na 280 tisíc lidí s bezcennými letenkami.

Existenční problémy letos postihly i celé státy. Poté, co se loni ocitl na okraji státního bankrotu Island, se ho letos pokusilo napodobit hned několik dalších zemí. V první řadě Lotyšsko, které dokonce donutilo v únoru vystoupit v parlamentu tehdejšího českého ministra financí Miroslava Kalouska.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o mimořádně významný akt mezinárodní solidarity v rámci EU k našemu partnerovi, členskému státu EU, a vzhledem k tomu, že nikdy nevíme, kdy podobnou pomoc budeme potřebovat my sami, dovoluji si vás požádat o schválení tohoto programu v prvním čtení,“ prohlásil, když odůvodňoval půjčku dvou set milionů eur, které se Česko zavázalo Lotyšsku poskytnout. K této pomoci se připojily i další státy. Lotyšsko se výměnou za to muselo zavázat k omezení výdajů. Mimo jiné k razantnímu snížení platů státních zaměstnanců a důchodů.

O podobnou půjčku později muselo zažádat i Maďarsko. Další státy to zřejmě čeká. Horkým kandidátem je například Řecko.

PAVEL CECHL, VOJTĚCH JANDA

eko