Je vysoutěženo, čekáme na podpis smlouvy. Příští rok na jaře by se mělo začít stavět,“ oznámil Ondřej Göpfert, náměstek ředitele SŽDC. Cena stavby byla při vyhlášení tendru odhadnuta na 3,57 miliardy korun bez DPH. S ohledem na současný stav trhu lze ovšem očekávat, že se nakonec vyšplhá výrazně výše.

Na patnáctikilometrovém úseku dojde ke kompletní rekonstrukci železničního svršku, nástupišť v zastávkách Zeleneč, stanicích Praha-Horní Počernice a Praha-Vysočany. Opravou projdou také železniční přejezdy a mostní objekty.

Trať bude vhodná i pro nákladní dopravu

Vlaky díky tomu budou moci v úseku dosáhnout vyšších rychlostí a dojde tím ke zkrácení cestovní doby. Trať má být nově vhodná i pro nákladní dopravu. K nepoznání bude po dokončení projektu především stanice Praha-Vysočany, dnes jedna z nejméně atraktivních na české železnici.

Zchátralá zastávka se změní hlavně dispozičně. Budou ji tvořit dvě ostrovní a jedno vnější nástupiště. Stávající podchod bude rozšířen, přibudou eskalátory a výtahy. Nástupiště budou navíc propojena novým podchodem pro přístup cestujících od ulic Krátkého a bratří Dohalských. Vznikne zcela nová odbavovací hala, která nahradí tu současnou.

Město musí zafinancovat lávku

„První rok by cestující neměli stavbu příliš poznat, větší výluky nastanou až během druhého roku stavby,“ dodal Göpfert. V úseku u Rajské zahrady má vzniknout nová zastávka, která železnici propojí s metrem. SŽDC už pro stanici má povolení, musí ale čekat na Prahu, která bude financovat lávku k metru. „Mají čas do roku 2021,“ dovysvětlil Göpfert.

Vlaky by na trati měly zrychlit, na některých úsecích až na 160 km/h. Než bude zaveden nový zabezpečovací systém ETCS, bude ale na celém úseku až do Lysé nad Labem maximálně stokilometrová rychlost.