Stejně tak poklesl i počet porušení zákona, který inspektoři zjistili. V roce 2016 zjistili pochybení v 76,8 procenta případů, loni to bylo už v pouhé pětině. „Je to známka toho, že tento segment trhu už je pro podnikatele méně zajímavý,“ konstatuje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Spásná novela

Pokles je podle něj vidět nejenom v počtu kontrol, ale také v počtu akcí, které jejich pořadatelé nahlásí. Každý rok jich ubývají tisíce. Podle Fröhlicha je za poklesem novela spotřebitelského zákona, která začala platit právě v roce 2016. Před ní totiž prodejci často přezdívaní „šmejdi“ běžně nutili seniorům zboží předražené i o desetisíce korun, a ti se tak zadlužovali.

„Novela zakazuje organizátorům brát na místě peníze či uzavírat půjčku na nákup zboží,“ říká.

Prodejci si totiž musejí pro částku přijít teprve po sedmi dnech, a lidé tak mají čas odstoupit od smlouvy. Spotřebitel si však stále může do čtrnácti dnů nákup rozmyslet a zboží vrátit. Před časem se tak pokoušeli prodejci zákon obcházet tím, že si zřizovali na místě akce účelové provozovny, kde byly podmínky jako v běžné prodejně. I to však pomalu mizí.

Stále v dluzích

Alespoň podle Davida Šmejkala z Poradny při finanční tísni. „Senioři jsou lépe informováni a více vnímají rizika, která s sebou předváděcí akce nese,“ říká. Přesto se podle něj stále mnozí z nich potýkají s dluhy, které si před časem nadělali.