„Přivezou nám je v cisterně, ze které je speciální trubkou nasypou přímo do sila. Pan řidič už to má naučené, během čtvrt hodiny je hotovo a my se opravdu o nic nestaráme. Navíc nemusíme řešit žádný prach a nečistoty,“ libovala si Vančurová.

Malé válečky ze zbytkového dřeva mají i jednu další nespornou výhodu. „Je to přírodní surovina, ze které je opravdu minimální odpad. Popel vynášíme nanejvýš čtyřikrát do roka a navíc se dá využít jako hnojivo na zahrádku,“ vyzdvihla Vančurová.

Přebytečné jídlo vyhazuje stále více lidí.
Děsivá statistika ze světa: ročně se vyhodí pětina jídla. To je miliarda tun

Jak zaznamenala společnost Stora Enso, která má závod ve Ždírci nad Doubravou, právě pelety se v poslední době těší čím dál větší oblibě. „V loňském roce jsme zaregistrovali zvýšenou poptávku ze strany českých zákazníků. Prodej stoupl o deset procent,“ prozradila mluvčí společnosti Aneta Ščotková.

Podobný trend očekávají i v letošním roce. „Ve Ždírci nad Doubravou jsme loni vyprodukovali téměř dvaasedmdesát tisíc tun pelet, a v současnosti jsme tak třetím největším výrobcem v Česku,“ doplnil František Vomočil, jednatel společnosti Stora Enso.

Větší výhřevnost

K většímu prodeji pelet přispěla kůrovcová kalamita. Jejich cena totiž kvůli přebytku dřeva klesla. „Navíc mají větší výhřevnost než surové dřevo. Peletový kotel využívají desítky tisíc českých domácností, a to zejména díky státní podpoře ve formě kotlíkových dotací, která má napomoci výměně neekologických kotlů na uhlí,“ vyzdvihla Ščotková.

"Zázrak" z včelích úlů si dokáže poradit s leckerou nemocí.
Med jako všelék. Sladké pochoutky je letos už jen málo, stoupla na ceně

Ceny topiva:

Dřevo: od 650 Kč za 1 m³
Uhlí: od 379 Kč za 100 kg
Pelety: od 585 Kč za 100 kg
Brikety: od 462 Kč za 100 kg

I tak ale zájem o uhlí je. Jak sdělil vedoucí znovuobnovených Uhelných skladů v Jihlavě Jan Anděl, jeho prodej stopla až nejnovější protiepidemická opatření. „Začínali jsme v prosinci, takže se teprve dostáváme do povědomí lidí. I tak ale prodeje šly poměrně dobře a nabíraly tempo. Teď je však utlumil lockdown. Je vidět, že ho lidé opravdu dodržují a nikam moc nechodí,“ přemítal Anděl.

Největší nápor zákazníků ale teprve čeká. „Vědí, že nejlepší ceny jsou už tradičně v dubnu a květnu. V této době jsou vždy akce a ceny padají dolů, takže spousta lidí teď nejspíš vyčkává,“ dodal Anděl.