Možnost jezdit po Česku takřka neomezeně a pouze za symbolický poplatek využívá čím dál méně současných i bývalých zaměstnanců státních organizací působících na železnici. Tedy například Českých drah či Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), zajišťující mimo jiné dobrý stav kolejí.

Ilustrační foto.
Stát loni vybral na daních více, na DPH dokonce o 8 procent

Režijní jízdenky si totiž v závěru loňského roku prodloužilo zhruba 90 tisíc lidí. Poprvé v historii tak počet jejich vlastníků klesl pod sto tisíc. Velké omezení čeká jejich majitele na konci letošního roku, kdy přestanou s velkou pravděpodobností platit na dalších tratích.

Výhodné slevy

„Trvá dlouhodobý trend poklesu počtu aktivních režijních jízdenek. Ten začal již několik let před zavedením státních slev,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Poukázal tak na to, že režijní jízdenky dostaly v kategorii pro důchodce novou konkurenci: státní slevy. Řada seniorů už dříve uváděla, že ani jízdenku neprojezdí, mohli tak přemýšlet o tom, zda se jim nevyplatí více kupovat jednotlivé jízdné se slevou 75 procent.

Fantova budova na pražském hlavním nádraží.
Správa železnice začala hledat firmu, která opraví vnější část Fantovy budovy

Slevy ale podle Šťáhlavského nejsou hlavní příčinou poklesu zájmu. Ten totiž mizí již delší dobu, zatímco supervýhodné jízdné pro seniory i důchodce je možné teprve od podzimu. Zatímco předloni si tak režijky prodloužilo o deset tisíc lidí méně, předloni byl úbytek patnáct tisíc. „Jde o obecný vliv a dopad celkových změn na železnici,“ dodal Štáhlavský.

Nevýhodné jízdy

Předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý je přesvědčen, že pokles je výsledkem kombinace státních slev, už dřívějšího zdražení poplatku za režijky, zavedení příplatku za komerční vlaky a také nárůstem počtu spojů, kde režijní jízdenky v důsledku provozování jinými dopravci nejsou použitelné.

„Řada jejich držitelů tak dochází k závěru, že se jim už nevyplatí, jelikož by bez nich mnohdy s Českými drahami ročně procestovali méně, než kolik činí náklady na udržení jejich platnosti,“ řekl Malý.

Regiopanter
Leo Express soutěž na jihu Čech vzdal. O smlouvu za miliardy se ucházejí jen ČD

Podle něj je pokles zájmu také důkazem toho, že kvůli režijkám nedochází k významnému úniku tržeb.

Stavovská výhoda

„V mnoha případech jejich držitelé totiž režijky používají jen občasně a vnímají je spíše jen jako určitou přirozenou stavovskou výhodu spojenou s výkonem práce na železnici,“ dodal odborář Martin Malý.

Téměř jisté je, že od prosince letošního roku budou režijky ještě méně výhodnější. Na řadě rychlíkových tratí, kde provoz objednává ministerstvo dopravy, České dráhy skončí a začnou jezdit vlaky Arrivy a RegioJetu. Ty nemají povinnost režijní jízdenky uznávat a záleží jen na tom, zda se s Českými drahami nějak dohodnou. Podobné to bude i v řadě krajů na některých tratích. České dráhy si dlouhodobě stěžují na to, že povinnost uznávat režijky je diskriminuje v soutěžích.

Kolik stojí režijky
Majitelé režijních jízdenek pro letošní rok platí 1100 korun, pokud jsou zaměstnanci Českých drah (ČD), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) či dalších organizací. Rodinní příslušníci platí 1250 korun, důchodci 600 Kč, stejně tak děti a mladí lidé do 26 let věku. K režijkám ještě existuje časový příplatek pro komerční vlaky Českých drah (690 korun pro zaměstnance, 350 korun pro důchodce, pouze pro zaměstnance je časový příplatek pro zavazadla (490 Kč).