Úřad se rozhodl prodloužení trasy metra prověřit už v roce 2013. Výstavba čtyř nových stanic, které byly do zkušebního provozu uvedeny letos 
v dubnu, měla stát 22,6 miliardy korun. Náklady však byly navýšeny o pětinu, na 27,1 miliardy korun. Z toho 7,4 miliardy korun měla proplatit Evropská unie z operačního programu Doprava.

Právě na tyto peníze se chtěl NKÚ zaměřit a podle projektové dokumentace už měly být peníze v době kontroly proplaceny. Jenomže nebyly, protože pražský dopravní podnik (DPP) začal dotace čerpat až letos v červenci, tedy až po kontrole. Stavbu do té doby podnik financoval buď z vlastních, nebo městských prostředků, na které ovšem NKÚ nemůže. Jedná se asi o 20 miliard korun. Kontroloři přitom chtěli prověřit třeba takzvané vícepráce, které často navyšují cenu veřejných zakázek. „Je neuvěřitelné, že tak ohromný balík veřejných prostředků nepodléhá žádné externí kontrole. Chtěli jsme zkontrolovat aspoň tu část peněz, na které při současné působnosti NKÚ můžeme dosáhnout, nicméně změny ve způsobu financování nám to nedovolily," uvedl prezident úřadu Miloslav Kala.

Šéf dopravního podniku nesouhlasí

S jeho rozhořčením ovšem šéf pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš nesouhlasí. „O provedení kontroly rozhodl NKÚ asi rok před jejím zahájením a ze strany DPP byl upozorněn, že v době jejího plánovaného zahájení nebude stavba dokončena a tudíž nebudou vyplaceny všechny prostředky z fondů Evropské unie," uvedl generální ředitel.

Odmítl, že by prodloužení metra přišlo na 27,1 miliardy korun, ale ani na 22,6 miliard, jak uvádí NKÚ. Náklady totiž před finálním uzavřením akce nedosahovaly 20 miliard bez DPH.

Nicméně Kala volá po rozšíření kompetencí svého úřadu. „Myslím, že vývoj situace kolem kontroly prodloužení metra A je dobrým argumentem pro rozšíření působnosti NKÚ na kontrolu skutečně všech veřejných prostředků," doplnil prezident úřadu.

Protikorupční opatření

Rozšíření kompetencí kontrolního úřadu považuje iniciativa Rekonstrukce státu za jeden z nejdůležitějších protikorupčních opatření. Před posledními volbami do Poslanecké sněmovny se jí podařilo získat příslib řady zákonodárců, že jejich prosazení budou podporovat.

Potřebný prováděcí zákon sice prošel sněmovnou, ale od května 2014 je zaparkován v Senátu.
V současnosti může NKÚ kontrolovat hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Nově by ale měl kontrolovat hospodaření 
s veřejnými penězi z veřejných rozpočtů a také hospodaření s majetkem firem s majetkovou účastí státu nebo samosprávy.

V případě pražského metra to nebylo poprvé, kdy kontroloři narazili, protože se oproti projektové dokumentaci změnil způsob financování a většina stavby tak byla nakonec financována z prostředků, které do současné působnosti kontrolního úřadu nespadají. „V minulosti se NKÚ setkal 
s omezením své kontrolní činnosti zákonem o bankách při prověřování peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu Exportní garanční a pojišťovací společnosti a České exportní bance," přiblížil Kala.

Dodal, že kdyby byla působnost jeho úřadu rozšířena, „mohli by kontroloři prověřit nakládání s penězi v celém původně plánovaném rozsahu".