Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kopřivnická Tatra propustila 76 zaměstnanců

Novojičínsko - Většina ze 180 lidí, které měla v plánu automobilka Tatra propustit, zatím zůstává.

26.10.2010
SDÍLEJ:

Tatra. Ilustrační foto.Foto: Deník/Adam Knesl

Kopřivnická automobilka Tatra zatím propustila 76 zaměstnanců z uvažovaných 180. Téměř polovina z nich odešla dohodou. Dalších 100 lidí, které chtěla firma dočasně propustit, prozatím ve firmě zůstává. Podle šéfa odborů a člena dozorčí rady Tatry Pavla Baroně budou ve firmě nejméně do konce roku. Tatra plánuje spolupráci s jinými automobilkami, zejména s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF. Uvažuje, že by na své vozy montovala jeho kabiny.

„Sedmdesát šest zaměstnanců Tatry už dostalo výpověď, ale asi 40 procent z nich odešlo na dohodu, dostali pětiměsíční odstupné. Zřejmě se jim podařilo najít jinou práci,“ uvedl šéf odborů. Někteří lidé si například našli práci v kopřivnické průmyslové zóně u výrobce automobilových dílů Brose, nabízí se i nošovický Hyundai. Tatra propustila jak dělníky, tak technické zaměstnance.

Další propouštění je odloženo

Dočasné propuštění dalších 100 lidí se zatím podle odboráře odložilo, protože firmě se podařilo získat nějaké zakázky. „Tito zaměstnanci měli být propuštěni podle potřeby, ale dneska to vypadá, že do konce roku zřejmě nepůjde nikdo. Navíc se začínají objevovat informace, že ani příští rok to nebude tak divoké, jak se zdálo,“ uvedl Baroň.

Tatra má podle něho vždy na přelomu roku problémy s odbytem vozů, proto se snaží snížit náklady dočasným propouštěním. „Zatím to vypadá, že do takzvaného depozitu by odešlo asi maximálně 70 lidí. Minimálně do konce příštího měsíce mají všichni práci, co jsem mluvil s personálním ředitelem, tak se jeví, že v prosinci nebudou uvolněni,“ uvedl odborář. Tatra má podle něho po propouštění zhruba 2250 zaměstnanců.

Automobilka řeší spolupráci s dalšími firmami

Baroň potvrdil, že Tatra jedná s předním světovým výrobcem nákladních aut DAF, od něhož chce nakupovat části karosérií. „Do budoucna by se mohlo možná jednat o všechny části karosérie,“ uvedl. Tatra také řeší využívání převodovek a motorů od jiných automobilek. „Nebudou to jenom karosérie. Spolupráce s firmami bude na širší bázi. Hlavně by to měl být DAF,“ dodal Baroň. Podle něho by to mohlo přinést lepší prodeje. Již nyní Tatra pro některé vozy nakupuje cizí motory a převodovky na přání zákazníků.

Podle Hospodářských novin se o předním světovém výrobci nákladních vozů DAF, který patří do americké skupiny PACCAR, ohledně Tatry mluví velmi intenzivně. Dokonce se ve firmě spekulovalo, že kopřivnickou automobilku přímo kupuje. „Struktura akcionářů se nijak nemění,“ reagoval pro HN šéf Tatry Ronald Adams. Spekulace o prodeji odmítl, připustil ale, že se jedná o využívání dílů jiných výrobců. „Zatím k tomu nemohu víc říct,“ dodal Adams.

O tom, že Tatra zvažuje, že by celou řadu dílů přestala vyrábět a kvůli úsporám je kupovala, mluvil podle HN Adams již v loňském roce. Vyrábět malosériově jednotlivé části kabiny jednak zvyšuje náklady a pak výsledek není vždy takový jako u větších výrobců. Právě to měla být jedna ze slabin Tatry u zákazníků. Karosérie sice nabízí funkčnost, ale už ne tolik pohodlí, na které jsou řidiči dnes zvyklí. Tatře by se kromě kabiny hodil i vodou chlazený motor. Ten kopřivnický, chlazený vzduchem, je natolik neobvyklý, že na některých trzích odrazuje od koupě.

Letos by prý měla Tatra vykázat zisk

Spolupráce v oblasti vývoje je podle Baroně velmi důležitá. „Na vývoj není tolik prostředků, protože když prodáváte 1500 až 2000 vozů ročně, tak firma nemá na to, aby sama projektovala celý vůz. Výrobce převodovek má například ve vývoji 200 zaměstnanců, my jich máme jen několik,“ uvedl Baroň.

Za poslední dva roky vykázala Tatra ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč. Výrazně tak podle HN znejistěla financující banky – belgickou KBC a francouzskou Crédit Agricole. Ty mají nyní v zástavě vše, co firma vlastní, včetně značky Tatra. Automobilce ale nadále věří a Adams je ujišťuje, že letos bude firma v provozním zisku. Za prvních devět měsíců roku prodala o šest procent aut více než před rokem.

Autor: ČTK

26.10.2010
SDÍLEJ:
Dopis Oskara Holversona napsaný na lodi Titanik
19

V Británii budou dražit poslední dopis napsaný na lodi Titanic. Matce pasažéra

Premiér Španělska Mariano Rajoy
AKTUALIZUJEME
14

Madrid chce Katalánsku v sobotu pozastavit autonomii

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1500 korun měsíčně včetně poplatků. Uvedl to dnes Český rozhlas - Radiožurnál. Byty se ve stejné lokalitě pronajímají podle rozhlasu nejméně za 11 tisíc korun bez poplatků. Výši tohoto benefitu nyní prověřuje ministerstvo financí, podle Janečka je ale vše v souladu se zákonem.

DOTYK.CZ

Pořád je v nás socialismus, říká muž, jehož 21. srpna 1969 surově ztloukli

Ve spolupráci s neziskovou organizací Post Bellum přinášíme vzpomínky pamětníků komunistické zvůle. Dnešní příběh věnujeme příběhu Miroslava Kamila Černého, na němž se 21. srpna 1969 vyřádili voják, policajt a milicionář, každý s dlouhým penderekem.

Ruské kolo v centru Mladé Boleslavi? Nápad budí vášně

/ANKETA/ Ten nápad má dvě polohy. Jedni jsou z něho nadšeni a ti druzí si klepou na čelo. Boleslavská radnice totiž vypustila informaci, že o prosincových adventních trzích uvažuje, že by v centru města instalovala obří ruské kolo. Až třicetimetrové!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení