Kraj má přitom jedinečnou šanci připojit se na transevropské „vodní dálnice". Proto se v Ostravě v úterý sešla řada expertů, aby řešila budoucnost vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe.

„Kdybychom měli možnost přepravy po vodě, tak bychom mohli vyrábět i pětisettunová zařízení, které kamiony neuvezou. To je čistě technologický problém. Všechny země civilizovaného světa mají možnost lodní dopravy, jen my ne, a to je třeba změnit, protože globální ekonomika zahrnuje i vodu. Přeprava po suchu je několikanásobně dražší, a to je problém," řekl Deníku za průmysl prezident Národního strojírenského klastru Jan Světlík s tím, že globální konkurence přerůstá české exportéry značnými přednostmi v oblasti logistiky.

Odborníci z Evropské unie doporučují převést do roku 2030 asi 30 procent nákladů silniční přepravy na vzdálenost nad 300 kilometrů na železniční či vodní dopravu. Do roku 2050 by mělo obdobně být převedeno už více než 50 procent.

„Musíme ale opustit pouze romantické představy o koridoru a mnohasetkilometrovou vodní cestu reálně posoudit a připravit projekt k odpovědnému rozhodnutí. Důležitým článkem z hlediska našeho regionu bude Odra," upozornil generální manažer Národního strojírenského klastru Ladislav Mravec.

Podle předběžné koncepce by dokončení vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe pro plynulou vodní dopravu mělo být realizováno po úsecích v letech 2023 až 2039.