Škoda Auto vyrobila 218 374 automobilů, tedy meziročně o 29,6 procenta méně, nošovický Hyundai snížil produkci o 35,3 procenta na 65 890 aut a společný kolínský závod Toyoty, Peugeotu a Citroënu TPCA vyrobil 53 233 vozů, tedy méně o 31,5 procenta.

On-line reportáž ke koronaviru najdete ZDE 

"Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale samozřejmě také pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby finalistů se současné problémy nevyřeší. Dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 procent a vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Negativní dopad na další odvětví 

Produkce autobusů Iveco byla po celý duben zastavena a v meziročním srovnání tak od ledna do dubna klesla o 19 procent na 1179 vozidel. Koronavirus neměl dopad na výrobu autobusů v SOR Libchavy, který díky zvýšenému počtu zakázek produkci dokonce meziročně zvýšil o 44 procent na 144 autobusů. Jediný výrobce motocyklů Jawa snížil výrobu o 82 procent na 135 strojů.

 

Snížená výkonnost autoprůmyslu má podle Wojnara negativní dopad na řadu dalších odvětví a proto by měla pokračovat opatření na zmírnění důsledků pandemie.

"Za klíčové nyní považujeme prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by rovněž pomohla implementace navrhovaného režimu C, založeného na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům. Oba programy by měly běžet paralelně tak, aby si firmy s ohledem na jejich aktuální ekonomickou situaci mohly mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance zvolit," dodal Wojnar.

Podle experta na automobilový průmysl EY Petra Knapa nemá zastavení výroby v předchozích měsících v mírových časech obdoby a dopady jsou dramatické pro finální výrobce i dodavatele. "Naprosto zásadní pro český autoprůmysl je teď zajistit a udržet postupné oživování poptávky napříč Evropou a zejména na velkých trzích. Květen a červen mohou výrazně napovědět, zda se podaří udržet výrobu v rozumném rozsahu. Nové objednávky před létem budou zásadní, neboť léto je tradičně slabé. Klíčem k úspěchu bude zvýšení optimismu a pozitivních očekávání firem i domácností," řekl ČTK.

V celé Evropské unii se v dubnu prodej nových osobních automobilů kvůli koronavirové krizi meziročně propadl o rekordních 76,3 procenta na 270 682 vozů, oznámilo dnes Evropské sdružení výrobců automobilů.